Spitsstroken vorig jaar opvallend vaak open wegens verkeerswerken en vakantiedrukte

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Vorig jaar werden voor de spitsstrook langs de E313 109 afwijkende openingsmomenten geregistreerd. Dat is ongeveer evenveel als in het jaar voor corona, zo vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. Vaker dan voorheen lagen echter verkeerswerken aan de basis daarvan. De spitsstrook langs de E19 was dan weer veel vaker open dan voor corona. Dat had vooral te maken met vakantiedrukte tijdens de weekends.

Tussen de ring rond Antwerpen en de splitsing E313-E34 kan het verkeer tijdens drukke momenten over de pechstrook rijden. In normale omstandigheden is de spitsstrook open op weekdagen van 14 uur tot 20 uur. Op vrijdag gaat de spitstrook al open om 12 uur, om zo te zorgen voor een snellere afvoer van het verkeer vanuit Antwerpen.

Sinds de zomer van 2014 is er ook zo’n spitsstrook langs de E19 tussen Kleine Bareel en Sint-Job-in-‘t-Goor. “Zulke spitsstroken verhogen de capaciteit van de snelwegen aanzienlijk”, weet Vlaams parlementslid Schryvers die cijfers opvroeg bij Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) over afwijkende openingstijden.

Wegenwerken E313 en Viaduct van Merksem

Normaal gezien zijn deze spitsstroken zo’n 250 keer per jaar open (5 dagen x 52 weken – 10 feestdagen). Indien de verkeersdrukte of de omstandigheden (ongeval, defect voertuig, weersomstandigheden…) het vereisen, kan het Vlaams Verkeerscentrum de spitsstroken langer of op andere momenten openstellen.

Dat gebeurde in 2022 109 keer voor de spitsstrook langs de E313, zo vernam Schryvers. Tijdens coronajaren 2020 en 2021 werden respectievelijk 35 en 53 afwijkende openingsuren geteld, maar in 2019 stond die teller op 116. “Daarmee zit het aantal afwijkende openstellingen terug op het niveau van voor corona”, zegt het parlementslid, “In 2022 lagen echter wegenwerken vaker aan de oorsprong van deze afwijkingen. Het ging dan om werken aan de E313, maar ook om werken aan het viaduct van Merksem.”

Vorig jaar konden chauffeurs 66 keer de spitsstrook al vroeger dan voorzien gebruiken. Dat was het vaakst te wijten aan algemene drukte (47) of aan file omwille van een ongeval op de R1 of de E313 (9). 10 keer ging de spitsstrook vroeger open omwille van wegenwerken. In 2019 waren wegenwerken daarvan slechts 2 keer de oorzaak.

File omwille van een ongeval (12) en algemene drukte (9) zorgden er vorig jaar ook verschillende keren voor dat de spitsstrook open was op een ander moment dan voorzien. 7 keer gebeurde dat omwille van wegenwerken. In 2019 gebeurde dat maar 3 keer omwille van wegenwerken. 3 keer noopte drukte aan de uitrit van Wommelgem, en dus wellicht in Wijnegem Shop Eat Enjoy, tot het bijkomend openstellen van de spitsstrook, zo vernam Schryvers nog. In 2019 was dat dan weer vaker het geval, nl. 10 keer.

Vakantiedrukte

Uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters blijkt dat de nood om de spitsstrook langsheen de E313 meer te laten gebruiken dan de normale uren veel groter is dan voor de spitsstrook langsheen de E19. Desalniettemin is het aantal afwijkende openstellingen daar sterk toegenomen tegenover het jaar voor corona. “Wat daar opvalt, is dat de keren dat de spitsstrook open was op een ander moment dan voorzien veel hoger lag dan in de voorgaande jaren”, zegt Schryvers, “Slechts 2 keer was dat te wijten aan een ongeval. In de andere gevallen ging het over openstellingen tijdens het weekend ten gevolge van druk vakantieverkeer.”

“De spitsstroken missen hun effect niet, en doen de afvoer van het verkeer vanuit Antwerpen duidelijk vlotter verlopen,” aldus Katrien Schryvers, “De cijfers tonen ook aan dat de stroken niet alleen nuttig zijn voor het normale werk-woonverkeer, maar ook vaak in het weekend het verkeer vlotter laten verlopen.”

 

Dit artikel werd opgenomen op gva.be

Nieuws

Cd&v wil meer pleegouders overtuigen

Sinds 2014 stijgt het aantal kinderen en jongeren dat opvang krijgt in een pleeggezin stelselmatig. Dat heeft alles te maken met het decreet pleegzorg dat toen in werking trad, een initiatief van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v). Toch blijven de noden hoog. Zo wachtten er in  2023  nog steeds 1.189 kinderen op een pleeggezin.  “Dat meer kinderen een plek vinden in pleegzorg juich ik toe, elk kind verdient een warme thuis om in op te groeien”, duidt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die de info opvroeg. “Maar elk kind op de wachtlijst is er één te veel. We moeten alle drempels wegnemen en initiatieven nemen om potentiële pleegouders te overtuigen.” Schryvers wil daarom kandidaat-pleegouders helpen bij het vinden van kinderopvang en ze wil kandidaat-adoptieouders de weg wijzen naar pleegzorg.

 

Chatbox Nupraatikerover.be overschrijdt het cijfer van 100 gesprekken per maand

In 2023 tekende de chatbox Nupraatikerover.be voor het eerst gemiddeld meer dan 100 chatgesprekken per maand op. Opvallend is het zeer hoge aantal oproepers dat op de chatknop drukte wanneer er geen oproepers beschikbaar waren, en die dus niet konden worden geholpen. Dat waren er in 2023 maar liefst 5941, meer dan dubbel zoveel als in 2022, toen er ook al een record aantal gemiste oproepen werden opgetekend, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) verkreeg in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Welzijn Caroline Gennez (Vooruit). “De chatbox wint aan bekendheid en jongeren durven blijkbaar meer in gesprek gaan. Dat is positief”, aldus Schryvers, “Anderzijds baart het feit dat veel jongeren zich wenden tot de chatbox zorgen over het aantal jongeren dat slachtoffer is van misbruik of mishandeling. Daarnaast is het aantal oproepers dat geen gesprek kon krijgen, veel te hoog. Er moet dan ook nog meer ingezet worden op de bereikbaarheid van de hulplijn.”

De 24 chauffeurs van Handicar Zoersel verzorgde in 2023 maar liefst 8298 ritten

Handicar Zoersel draait goed en dat is een goede zaak voor mensen die omwille van een mobiliteitsbeperking geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. Vorig jaar reden de 24 vrijwillige chauffeurs in totaal 123.129 om deze mensen van hun huis naar een hobby, familiebijeenkomst, dokter… te brengen. Zoersels schepen voor sociale zaken Katrien Schryvers, die als Vlaams parlementslid ook de commissie Welzijn opvolgt, is tevreden.