Er bestaan geen accurate cijfers over het aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag in het basis- en secundair onderwijs. Bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) is ook niet geneigd om daar verandering in te brengen, zo vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) in antwoord op parlementaire vragen. Schryvers is verontwaardigd en roept op om een duidelijk beeld te scheppen van deze problematiek in de onderwijssector. “Dit is de kop in het zand steken, we mogen slachtoffers niet in de steek laten. Alleen via correcte registratie kunnen we gericht beleid voeren”, vindt Schryvers.
Scholen uit het basis- en secundair onderwijs zijn niet verplicht om te rapporteren aan de onderwijsadministratie over het aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Dat betekent dat er daarover dus geen cijfers bekend zijn. Vlaams parlementslid Katrien Schryvers vroeg herhaaldelijk aan Vlaams minister voor Onderwijs Ben Weyts (N-VA) hoe toch werk kan worden gemaakt van een registratie. Iets waar de minister geen oor naar heeft. In antwoord op schriftelijke vragen van Schryvers bevestigt de minister dat hij niet van plan is om gegevens bij scholen op te vragen over het aantal meldingen over grensoverschrijdend gedrag.
Geen duidelijk beeld
Dat vindt Katrien Schryvers opmerkelijk: “Vandaag hebben we geen duidelijk beeld van de problematiek in de basis- en secundaire scholen. Tegelijkertijd weten we dat er grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt in de scholen, waarvan zowel leerlingen -vaak minderjarig- als medewerkers slachtoffer kunnen zijn. Wie te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag weet bovendien vaak niet waar dit kan gemeld worden.”
Schryvers, die ook ondervoorzitter is van de Commissie rond seksueel misbruik in het Vlaams Parlement, wijst op het belang van een integriteitsbeleid in scholen. “Terwijl we in de commissie de voorbije periode tal van organisaties en actoren, ook uit de onderwijssector, hebben gehoord en momenteel hard werken aan aanbevelingen, vindt de minister het hebben van een duidelijk beeld over de prevalentie van grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs blijkbaar niet belangrijk. Terwijl ook hier meten weten is, en zicht hebben op de situatie mee onderdeel moet zijn van een globaal integriteitsbeleid.”, klaagt het parlementslid aan.
Betrouwbare registratie en gerichte maatregelen
“Het wordt steeds duidelijker hoezeer grensoverschrijdend gedrag verspreid is”, besluit Katrien Schryvers. “De problematiek beperkt zich niet tot één sector, maar doet zich jammer genoeg overal voor, zo werd nog maar eens duidelijk in de Commissie rond seksueel misbruik. Om de omvang ervan te kennen in het onderwijs, zowel tussen personeelsleden als van personeelsleden jegens leerlingen, en tussen leerlingen onderling, is het cruciaal om te voorzien in een betrouwbare registratie. Alleen zo kunnen de meest gerichte maatregelen worden uitgewerkt om slachtoffers te helpen.”