Opnieuw 4500 afgeschafte busritten tussen Antwerpen en Turnhout in 2022

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

In 2022 werd 4,6% van de voorziene busritten tussen Antwerpen en Turnhout niet gereden. In totaal gaat het om 4507 ritten, een stijging met 174,8 procent tegenover 2021, want toen werden ‘slechts’ 1640 ritten geschrapt. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op parlementaire vragen aan Vlaams minister voor Mobiliteit. 68% van de geschrapte ritten was te wijten aan het tekort aan personeel. De druk op de arbeidsmarkt geldt natuurlijk voor  verschillende sectoren, maar het is jammer dat reizigers die zelf geen wagen hebben of de auto aan de kant willen laten staan, hierdoor vaak te weinig kunnen rekenen op het openbaar vervoer.

In 2018 werden de buslijnen tussen de stad Antwerpen en een aantal gemeenten in de (Voor)kempen omgevormd. De verschillende varianten werden samengevoegd tot één basislijn 410, die via de N12 Antwerpen met Turnhout verbindt en die rijdt met een verhoogde frequentie. Zo zou er normaal gezien tussen 9 uur en 20 uur elk kwartier (en in de spits nog vaker) een bus 410 moeten rijden. Tussen Antwerpen en Turnhout rijden ook nog een aantal sneldiensten, namelijk bus 415 (via Beerse), bus 416 (via Wechelderzande) en bus 417 (via Zoersel).

“In 2019 waren er veel problemen op die lijnen omwille van een tekort aan chauffeurs”, vertelt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, zelf afkomstig uit Zoersel waar toen veel reizigers soms langer dan een uur aan een halte moesten wachten. “Met het jaar 2020 kunnen we natuurlijk moeilijk vergelijken omwille van de corona-omstandigheden, maar in 2021 leek het probleem toch veel minder ernstig”, stelt Schryvers vast op basis van parlementaire vragen die zij stelde, “Toen waren er nog altijd veel geschrapte ritten, namelijk 1640, maar toch 64% minder dan in 2019. Het is dan ook heel jammer dat er in 2022 opnieuw ruim 4500 ritten niet gereden werden. Op een totaal van 98.422 geplande ritten werd zo maar liefst 4,6% geschrapt.”

Tekort aan chauffeurs

68% van de geschrapte ritten werd veroorzaakt door afwezigheden van of tekorten aan chauffeurs. In 25% van de gevallen reden de bussen niet uit omwille van vakbondsacties.

Het hoogst aantal schrappingen werd vorig jaar genoteerd in september, toen niet minder dan 919 bussen niet reden.  In de periode september – december 2022 kampten de stelplaatsen volgens de minister met hoge ziektecijfers.

Ook in mei en juni werden veel geschrapte ritten geregistreerd, respectievelijk 645 en 617. In die periode lag de oorzaak volgens het antwoord van de minister dan weer in het feit dat tijdens die maanden het aantal chauffeurs in de betrokken stelplaatsen het laagst was. In het algemeen was het vlotter reizen tussen Antwerpen en Turnhout tijdens de eerste maanden van het jaar dan in de tweede helft van het jaar, zo blijkt uit de cijfers.

In het operationeel team waartoe de stelplaatsen die de ritten verzekeren behoren, stroomden in 2022 54 chauffeurs in, maar er vertrokken er 61,8, blijkt nog uit de info die Schryvers bekwam. Het verschil tekende zich vooral af in de eerste maanden van het jaar, nadien tekende zich opnieuw een stijging af. Tegen december 2023 zouden de betrokken stelplaatsen verder moeten groeien tot 329,5 VTE, zo vernam Schryvers nog. Daartoe is een instroom nodig van 46,5 VTE. “Er is dus nog een hele weg te gaan en dat in omstandigheden waarbij er op heel de arbeidsmarkt tekorten zijn”, aldus Schryvers.

“Als parlementslid blijf ik de situatie opvolgen”, gaat Schryvers verder, “Het is goed dat continu werk wordt gemaakt van uitbreiding van het personeelsbestand en van doorgedreven reukruteringsinspanningen. Hierdoor was het chauffeursaantal voor de regio Antwerpen eind vorig jaar weer op een werkbaar niveau aldus de minister. De cijfers tonen aan dat de situatie toch precair blijft. Als we willen dat mensen meer het openbaar vervoer nemen, dan moeten ze daar immers ook op kunnen rekenen.”

 

Dit artikel werd opgenomen op gva.be.

Nieuws

Drie maanden wachten om afspraak te krijgen bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen

Gemiddeld 97 dagen duurde het vorig jaar vooraleer een aanvrager een afspraak kreeg bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen. Dat is bijna een maand langer dan de gemiddelde wachttijd in 2023. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat moet toch korter kunnen”, vindt Schryvers, “Een gebrek aan mobiliteit betekent immers vaak ook een gebrek aan kansen, en dat moeten we zo veel mogelijk vermijden.”

Gendergelijke vertegenwoordiging is ook op lokaal niveau een absolute noodzaak

Vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in de Vlaamse gemeenteraden én schepencolleges. Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart vraagt Vrouw & Maatschappij, de vrouwenbeweging van cd&v, de Vlaamse regering om werk te maken van een strenger genderquotum in de schepencolleges, naar het voorbeeld van Wallonië. Daar geldt al sinds 2012 de regel dat minstens één derde van de leden van een verschillend geslacht moet zijn in het schepencollege. "Tijd dat Vlaanderen die stap ook zet," klinkt het bij V&M-voorzitter Lynn Callewaert.

 

Meer dan 1 op 4 trams in Antwerpen niet toegankelijk voor mensen met beperking

De Lijn heeft haar doelstelling met betrekking tot de toegankelijkheid van de tramvloot niet gehaald. Vooral Antwerpen is met 71,8% toegankelijke trams nog veraf van de doelstelling van 85% trams die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat betekent dat maar liefst 28% of meer dan een kwart van de trams die er in Antwerpen en omgeving rondrijden niet toegankelijk is”, aldus Schryvers, “Er is dus nog een lange weg te gaan om de eerdere doelstelling te behalen.” Schryvers roept op om hier toch zo snel mogelijk werk van te maken. “Toegankelijk openbaar vervoer is een belangrijk element voor inclusie van mensen met een beperking”, aldus het parlementslid.