Opnieuw 4500 afgeschafte busritten tussen Antwerpen en Turnhout in 2022

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

In 2022 werd 4,6% van de voorziene busritten tussen Antwerpen en Turnhout niet gereden. In totaal gaat het om 4507 ritten, een stijging met 174,8 procent tegenover 2021, want toen werden ‘slechts’ 1640 ritten geschrapt. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op parlementaire vragen aan Vlaams minister voor Mobiliteit. 68% van de geschrapte ritten was te wijten aan het tekort aan personeel. De druk op de arbeidsmarkt geldt natuurlijk voor  verschillende sectoren, maar het is jammer dat reizigers die zelf geen wagen hebben of de auto aan de kant willen laten staan, hierdoor vaak te weinig kunnen rekenen op het openbaar vervoer.

In 2018 werden de buslijnen tussen de stad Antwerpen en een aantal gemeenten in de (Voor)kempen omgevormd. De verschillende varianten werden samengevoegd tot één basislijn 410, die via de N12 Antwerpen met Turnhout verbindt en die rijdt met een verhoogde frequentie. Zo zou er normaal gezien tussen 9 uur en 20 uur elk kwartier (en in de spits nog vaker) een bus 410 moeten rijden. Tussen Antwerpen en Turnhout rijden ook nog een aantal sneldiensten, namelijk bus 415 (via Beerse), bus 416 (via Wechelderzande) en bus 417 (via Zoersel).

“In 2019 waren er veel problemen op die lijnen omwille van een tekort aan chauffeurs”, vertelt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, zelf afkomstig uit Zoersel waar toen veel reizigers soms langer dan een uur aan een halte moesten wachten. “Met het jaar 2020 kunnen we natuurlijk moeilijk vergelijken omwille van de corona-omstandigheden, maar in 2021 leek het probleem toch veel minder ernstig”, stelt Schryvers vast op basis van parlementaire vragen die zij stelde, “Toen waren er nog altijd veel geschrapte ritten, namelijk 1640, maar toch 64% minder dan in 2019. Het is dan ook heel jammer dat er in 2022 opnieuw ruim 4500 ritten niet gereden werden. Op een totaal van 98.422 geplande ritten werd zo maar liefst 4,6% geschrapt.”

Tekort aan chauffeurs

68% van de geschrapte ritten werd veroorzaakt door afwezigheden van of tekorten aan chauffeurs. In 25% van de gevallen reden de bussen niet uit omwille van vakbondsacties.

Het hoogst aantal schrappingen werd vorig jaar genoteerd in september, toen niet minder dan 919 bussen niet reden.  In de periode september – december 2022 kampten de stelplaatsen volgens de minister met hoge ziektecijfers.

Ook in mei en juni werden veel geschrapte ritten geregistreerd, respectievelijk 645 en 617. In die periode lag de oorzaak volgens het antwoord van de minister dan weer in het feit dat tijdens die maanden het aantal chauffeurs in de betrokken stelplaatsen het laagst was. In het algemeen was het vlotter reizen tussen Antwerpen en Turnhout tijdens de eerste maanden van het jaar dan in de tweede helft van het jaar, zo blijkt uit de cijfers.

In het operationeel team waartoe de stelplaatsen die de ritten verzekeren behoren, stroomden in 2022 54 chauffeurs in, maar er vertrokken er 61,8, blijkt nog uit de info die Schryvers bekwam. Het verschil tekende zich vooral af in de eerste maanden van het jaar, nadien tekende zich opnieuw een stijging af. Tegen december 2023 zouden de betrokken stelplaatsen verder moeten groeien tot 329,5 VTE, zo vernam Schryvers nog. Daartoe is een instroom nodig van 46,5 VTE. “Er is dus nog een hele weg te gaan en dat in omstandigheden waarbij er op heel de arbeidsmarkt tekorten zijn”, aldus Schryvers.

“Als parlementslid blijf ik de situatie opvolgen”, gaat Schryvers verder, “Het is goed dat continu werk wordt gemaakt van uitbreiding van het personeelsbestand en van doorgedreven reukruteringsinspanningen. Hierdoor was het chauffeursaantal voor de regio Antwerpen eind vorig jaar weer op een werkbaar niveau aldus de minister. De cijfers tonen aan dat de situatie toch precair blijft. Als we willen dat mensen meer het openbaar vervoer nemen, dan moeten ze daar immers ook op kunnen rekenen.”

 

Dit artikel werd opgenomen op gva.be.

Nieuws

Nood aan mantelzorgstatuut in het (hoger) onderwijs

Cd&v steunt die oproep om een mantelzorgstatuut in te voeren in het (hoger) onderwijs. Eerder drong de partij er al op aan in het Vlaams parlement en de oproep zit ook vervat in het verkiezingsprogramma van de partij. Volgens Vlaams parlementslid en Antwerps lijsttrekker voor cd&v Katrien Schryvers verdienen de vele jonge mantelzorgers meer steun. “Jongeren die thuis ook mantelzorger zijn kijken tegen heel wat uitdagingen aan, zowel praktisch als emotioneel. Wat zij doen voor een naaste is van onschatbare waarde, we moeten die jongeren ondersteunen waar mogelijk.”

verontwaardigd over gebrek aan registratie van grensoverschrijdend gedrag in onderwijs

Er bestaan geen accurate cijfers over het aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag in het basis- en secundair onderwijs. Bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) is ook niet geneigd om daar verandering in te brengen, zo vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) in antwoord op parlementaire vragen. Schryvers is verontwaardigd en roept op om een duidelijk beeld te scheppen van deze problematiek in de onderwijssector. “Dit is de kop in het zand steken, we mogen slachtoffers niet in de steek laten. Alleen via correcte registratie  kunnen we gericht beleid voeren”, vindt Schryvers.

Voorkeur voor crematie blijft toenemen - Vraag naar pilootproject resomatie

De voorbije 10 jaar steeg het aandeel crematies op het totaal aantal overlijdens van 63,3 procent in 2013 naar 77,8 procent in 2023. Dit blijkt uit informatie die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. “Het aandeel crematies stijgt jaar na jaar en die trend lijkt niet meer te keren. Er is de voorbije 10 jaar een duidelijke mindshift bij de Vlamingen”, zegt Schryvers, die recent ook voorstellen deed over nieuwe manieren van lijkbezorging zoals resomatie of ‘bio-crematie’, en oproept om zo snel mogelijk werk te maken van een proefproject daarrond.