Nieuw fietspad tussen Oostmalle en Zoersel nog niet voor meteen

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Wie hoopte op een snelle realisatie van een veilig fietspad langs de Lierselei (N14) tussen het kruispunt met de Turnhoutsebaan in Oostmalle en het kruispunt met de Schalmeidreef in Zoersel zal nog meer geduld moeten hebben. In antwoord op een parlementaire vraag vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers dat het departement Omgeving en het Agentschap Natuur en Bos verder onderzoek hebben gevraagd  naar mogelijke varianten. Zolang daar geen duidelijkheid over is, kunnen geen verdere stappen worden gezet voor goedkeuring van de projectnota, noch voor de noodzakelijke verwerving van gronden. “Terwijl iedereen weet hoe noodzakelijk de aanleg van een veilig fietspad is”, zucht Schryvers, “Het is echt hoog tijd dat Vlaanderen van de veiligheid van fietsers een prioriteit maakt. Zeker ook in onze regio zijn er nog diverse fietspaden waarvan het dossier maar blijft aanslepen.”

De aanleg van veilige en comfortabele fietspaden langs de Lierselei (N14) van Oostmalle tot Zoersel is al jaren opgenomen in de planning van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Momenteel is daar enkel een smal en aanliggend dubbelrichtingsfietspad aan de kant van de rijbaan richting Oostmalle en dat leidt tot gevaarlijke situaties”, aldus Katrien Schryvers, Vlaams parlementslid en schepen in Zoersel. Recent nog verloor een 17-jarige jongen die met zijn bromfiets op terugweg was van school, er het leven.

Het gaat meer bepaald over het stuk langs de gewestweg tussen het kruispunt met de Turnhoutsebaan (N12) in Oostmalle en het kruispunt met de Schalmeidreef in Zoersel. “Voor dit project is al een startnota opgemaakt, maar er zijn nog heel wat zaken die ter discussie staan.”, weet Schryvers.

Aanvankelijk zou de projectnota eind 2022 worden goedgekeurd, maar het gemeentebestuur van Malle vroeg nog aanpassingen voor het stuk ter hoogte van het park De Renesse. “Daarenboven passeert het project ook nog langs een stukje VEN-gebied (Vlaams Ecologisch Netwerk) waarvan eind 2022 een aantal arresten hebben aangegeven dat het niet mag worden aangetast”, zo vernam Schryvers nog in antwoord op een parlementaire vraag, “Het departement Omgeving en het Agentschap Natuur en Bos hebben daarover verder onderzoek gevraagd. Verschillende varianten zijn mogelijk en zullen worden voorgelegd aan de projectstuurgroep. Daarna moet de projectnota verder worden aangepast vooraleer deze ter goedkeuring kan worden voorgelegd.”

En het is pas na goedkeuring van de projectnota dat de onteigeningsplannen kunnen worden afgewerkt. Een eerste versie van het onteigeningsplan sprak over 97 grondverwervingen binnen een geraamd budget van 3.500.000 euro. “Maar het is natuurlijk mogelijk dat deze cijfers nog veranderen”, aldus Schryvers, “Alleszins is het zeker dat een nieuw fietspad nog niet voor morgen zal zijn. De urgentie is nochtans hoog.”

Schryvers doet een oproep naar Vlaanderen om meer inspanningen te doen voor de aanleg van veilige fietspaden: “In onze regio staan diverse fietspaden wel op de planning van het Agentschap Wegen en Verkeer, maar in de praktijk gaan de dossiers tergend traag vooruit.” Naast het fietspad tussen Zoersel en Oostmalle langsheen de N14 verwijst Schryvers daarbij ook naar het al jaren aanslepende dossier voor een vrijliggend fietspad tussen Sint-Antonius en Westmalle. “Het is hoog tijd dat de aanleg van deze fietspaden de prioriteit krijgt die er nodig is” vindt Schryvers, “Vaak ontbreekt het aan mankracht om de dossiers op te maken en de onderhandelingen voor de verwervingen te doen, en aan middelen om nadien de gronden ook effectief aan te kopen en de fietspaden aan te leggen. Om tot resultaten te komen, is inzet op deze diverse facetten dringend nodig!”

Nieuws

Doorgeefschenking neemt ongekende vlucht - Positieve maatregel voor zowel gezinnen als voor de economie

De doorgeefschenking, waarbij iemand die erft binnen het jaar kosteloos kan doorschenken aan zijn of haar kinderen of kleinkinderen, is helemaal doorgebroken. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, wiens parlementair werk aan de basis lag van deze mogelijkheid, heeft opgevraagd. In 2024 schonken mensen die hadden geërfd bijna 374 miljoen euro kosteloos door aan hun kinderen of kleinkinderen. 2.212 personen werden op die manier begunstigd en vaak wisselden zo gronden, woningen of andere panden van eigenaar. “Sinds de invoering ervan in 2019 werd de doorgeefschenking nog nooit zo vaak toegepast als vorig jaar”, stelt Schryvers vast. Zij gaf bij de hervorming van de erfbelasting in 2018 zelf mee de aanzet om de erfenissprong op deze manier flexibeler te maken. “Wie erft kan zo de eigen kinderen, die vaak in een heel andere levensfase zitten (een huis kopen, jonge kinderen,…) een duwtje in de rug geven.”

Ook (half)broers en -zussen moeten elkaar kunnen vinden. - cd&v wil afstammingscentrum en DNA-databank uitbreiden.

“Het is onverantwoord en niet uit te leggen”, zegt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers naar aanleiding van de recente onthullingen dat via Belgische fertiliteitscentra minstens 52 kinderen verwekt zijn bij 37 verschillende vrouwen met sperma van een donor die een kankerverwekkend gen draagt. Volgens de wet mag een fertiliteitscentrum maar 6 vrouwen verder helpen met materiaal van eenzelfde donor. “En dit is mogelijk nog maar het puntje van de ijsberg”, zegt Schryvers. “Dit zorg voor ongerustheid bij heel wat donorkinderen en hun gezinnen.”

Meer dan dubbel zoveel bussen tussen Antwerpen en Turnhout geschrapt in 2024 dan in 2023

In 2024 werd 6,68 procent van het totaal aantal geplande busritten op de gewone lijn tussen Antwerpen en Turnhout (de voormalige lijn 410) niet gereden. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die ook burgemeester is van Zoersel, bekwam. Dat is aanzienlijk meer dan in 2023, toen het ging om 3,13 procent geschrapte ritten. Van lijn 417, de sneldienst Antwerpen-Turnhout over Zoersel reed maar liefst 7,32% van de bussen niet. In 2023 ging het op die verbinding over 2,45%. Het aandeel geschrapte bussen is daarmee meer dan verdubbeld op de gewone lijn Antwerpen-Turnhout en de sneldienst via Beerse. “Voor de sneldiensten over Zoersel en Wechelderzande ging dat aandeel zelfs maal drie”, aldus Schryvers, “Op deze manier is de dienstverlening echt onbetrouwbaar. Hoe kan je dan verwachten dat mensen kiezen voor het openbaar vervoer?”