Eindelijk groen licht voor gebruik busstroken door Diensten voor Aangepast Vervoer

Publicatiedatum

Auteur

Gerlinde Hublin

Deel dit artikel

Binnenkort zullen de Diensten voor Aangepast Vervoer (DAV), die mensen vervoeren die minder mobiel zijn, ook gebruik kunnen maken van de busbanen. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag aan minister Peeters. “Eindelijk”, zo reageert Schryvers, “Al sinds 2015 vraag ik om de voertuigen van de DAV ook over de busstroken te laten rijden. Deze diensten brengen mensen die minder mobiel zijn en daardoor geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer of een gewone taxi, van punt A naar punt B. In tegenstelling tot het geregeld openbaar vervoer of taxi’s mochten ze echter geen gebruik maken van de busstroken. Door dit wel toe te laten, verliezen de DAV minder tijd in de file en kunnen ze meer mensen vervoeren.”

“Dat ook mensen met een verminderde mobiliteit zich kunnen verplaatsen, is een essentiële voorwaarde om te kunnen participeren aan het maatschappelijk leven”, vindt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, “De Diensten voor Aangepast Vervoer (DAV), zoals Handicar of Rolkar, zijn daarbij niet weg te denken. Dagelijks, en met inzet van vrijwilligers, vervoeren zijn mensen die minder mobiel zijn omwille van bijvoorbeeld een handicap, een ziekte of ouderdom, en geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. De gebruiker reserveert een rit, waarop een aangepast vervoersmiddel, zoals een busje waar een rolstoel makkelijk in en uit kan, op het gewenste tijdstip de reiziger aan de deur ophaalt en vervoert naar de gewenste locatie."

Tot op heden mochten de wagens van de DAV geen gebruik maken van bijzonder overrijdbare beddings of busstroken, terwijl dit wel kon voor taxi’s en voertuigen van het openbaar vervoer of voor schoolvervoer. “Al sinds 2015 pleit ik ervoor om de regelgeving aan te passen, onder meer door tal van parlementaire vragen aan verschillende ministers. De dienstverlening van de DAV is immers te vergelijken met die van een taxi, of te catalogeren als alternatief openbaar vervoer”, aldus Schryvers. Deze legislatuur nam Schryvers het voorstel ook op in een conceptnota die zij indiende over betere mobiliteit voor mensen met een beperking. “Tijdens de hoorzittingen daarover kreeg mijn voorstel over de busstroken heel wat bijval”, vertelt het parlementslid, “Ook het Vlaams parlement schaarde zich erachter via de unanieme goedkeuring van een resolutie van mij waarin ik voorstel opnam.”

Binnenkort zal het nu ook in de praktijk mogelijk worden dat de DAV gebruik maken van de busstroken. Dat vernam Schryvers recent in antwoord op een nieuwe parlementaire vraag aan minister Peeters waarin het parlementslid vroeg naar de uitvoering van dit voorstel in de resolutie. Interpretatie van een recent KB maakt het gebruik van de busstroken door de DAV mogelijk, op voorwaarde dat hiervoor bijkomende signalisatie wordt geplaatst. Die moet niet enkel worden aangebracht op de voertuigen van de DAV zelf, wat in de praktijk meestal al het geval is, maar ook op de busstroken.

Meer mensen helpen

“Door de busstroken ook open te stellen voor de wagens van de DAV, verliezen die veel minder tijd in de file”, duidt Schryvers, “De tijd die ze daardoor besparen kan benut worden om meer mensen met een mobiliteitsvraag te helpen.” Schryvers vraagt de minister dan ook dat de signalisatie op de busstroken op korte termijn wordt geplaatst. “Mobiel zijn is essentieel om kansen te creëren op vlak van opleiding, tewerkstelling en ontspanning. Mobiliteit maakt zo onlosmakelijk deel uit van inclusie. De DAV doen daarin onmisbaar werk. Denk maar aan verplaatsingen naar het ziekenhuis, maar evengoed een familiebezoek of de verplaatsing voor een hobby nemen zij op zich. Ik ben heel tevreden dat na jarenlang aandringen deze diensten eindelijk gebruik zullen kunnen maken van de busstroken. Nu moet er zo snel mogelijk werk gemaakt worden van het aanbrengen van de signalisatie”, besluit Schryvers.

Nieuws

Chatbox Nupraatikerover.be mist 20 chatoproepen per dag - Bereikbaarheid moet omhoog!

In 2024 drukten 7.001 unieke contactnemers op de chatknop van Nupraatikerover.be wanneer er geen beantwoorders beschikbaar waren. Dat waren er maar liefst 1.060 meer dan in 2023, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. Tegelijk steeg het aantal effectieve gesprekken van gemiddeld 102 per maand in 2023 tot gemiddeld 117 per maand in 2024. “Elke gemiste chatoproep is een falen in de hulpverlening. In tijden waarin de jeugdhulp onder serieuze druk staat en kampt met wachtlijsten moeten we er alles aan doen om jongeren al vanaf het eerste signaal te helpen. De bereikbaarheid van de hulplijn moet absoluut omhoog.”

 

Scholen haken af voor project rond gezond eten op school wegens planlast

Amper 89 scholen schreven zich dit schooljaar in voor het project Snack & Chill, dat gezond eten promoot en gezonde snacks uitdeelt in Vlaamse scholen, zo blijkt uit nieuwe informatie die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) opvroeg.  Wanneer in het schooljaar 2022-2023 nog 139 scholen intekenden op het project, zijn dat er dit schooljaar nog maar 89. ”Het gaat in dalende lijn. Voor scholen is het momenteel alle hens aan dek: denk aan de nieuwe minimumdoelen, de Digisprong, nieuwe regelgeving… Daarbovenop komt nog een enorm lerarentekort en vallen steeds meer directeurs uit. Voor scholen is er dan weinig ruimte over om ook nog gezonde snacks aan te bieden”, zegt Schryvers.

8.000 gezinnen moesten vorig jaar hun schooltoeslag terugbetalen

Vorig schooljaar moesten de gezinnen van meer dan 8.000 leerlingen de schooltoeslag terugbetalen, omdat de leerling in kwestie te vaak onwettig afwezig was geweest van school. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. Volgens Schryvers is het belangrijk om die leerlingen goed op te volgen: “Het terugvorderen van de schooltoeslag moet altijd samengaan met opvolging via een traject: waarom is die leerling zo vaak afwezig? Is er in dat gezin iets aan de hand? Vandaag varen we blind: we weten niet hoeveel trajecten werden opgestart en welke impact de terugvordering heeft op die gezinnen. Vooraleer we daarop zicht hebben is een verstrenging niet wenselijk.”