Eindelijk groen licht voor gebruik busstroken door Diensten voor Aangepast Vervoer

Publicatiedatum

Auteur

Gerlinde Hublin

Deel dit artikel

Binnenkort zullen de Diensten voor Aangepast Vervoer (DAV), die mensen vervoeren die minder mobiel zijn, ook gebruik kunnen maken van de busbanen. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag aan minister Peeters. “Eindelijk”, zo reageert Schryvers, “Al sinds 2015 vraag ik om de voertuigen van de DAV ook over de busstroken te laten rijden. Deze diensten brengen mensen die minder mobiel zijn en daardoor geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer of een gewone taxi, van punt A naar punt B. In tegenstelling tot het geregeld openbaar vervoer of taxi’s mochten ze echter geen gebruik maken van de busstroken. Door dit wel toe te laten, verliezen de DAV minder tijd in de file en kunnen ze meer mensen vervoeren.”

“Dat ook mensen met een verminderde mobiliteit zich kunnen verplaatsen, is een essentiële voorwaarde om te kunnen participeren aan het maatschappelijk leven”, vindt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, “De Diensten voor Aangepast Vervoer (DAV), zoals Handicar of Rolkar, zijn daarbij niet weg te denken. Dagelijks, en met inzet van vrijwilligers, vervoeren zijn mensen die minder mobiel zijn omwille van bijvoorbeeld een handicap, een ziekte of ouderdom, en geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. De gebruiker reserveert een rit, waarop een aangepast vervoersmiddel, zoals een busje waar een rolstoel makkelijk in en uit kan, op het gewenste tijdstip de reiziger aan de deur ophaalt en vervoert naar de gewenste locatie."

Tot op heden mochten de wagens van de DAV geen gebruik maken van bijzonder overrijdbare beddings of busstroken, terwijl dit wel kon voor taxi’s en voertuigen van het openbaar vervoer of voor schoolvervoer. “Al sinds 2015 pleit ik ervoor om de regelgeving aan te passen, onder meer door tal van parlementaire vragen aan verschillende ministers. De dienstverlening van de DAV is immers te vergelijken met die van een taxi, of te catalogeren als alternatief openbaar vervoer”, aldus Schryvers. Deze legislatuur nam Schryvers het voorstel ook op in een conceptnota die zij indiende over betere mobiliteit voor mensen met een beperking. “Tijdens de hoorzittingen daarover kreeg mijn voorstel over de busstroken heel wat bijval”, vertelt het parlementslid, “Ook het Vlaams parlement schaarde zich erachter via de unanieme goedkeuring van een resolutie van mij waarin ik voorstel opnam.”

Binnenkort zal het nu ook in de praktijk mogelijk worden dat de DAV gebruik maken van de busstroken. Dat vernam Schryvers recent in antwoord op een nieuwe parlementaire vraag aan minister Peeters waarin het parlementslid vroeg naar de uitvoering van dit voorstel in de resolutie. Interpretatie van een recent KB maakt het gebruik van de busstroken door de DAV mogelijk, op voorwaarde dat hiervoor bijkomende signalisatie wordt geplaatst. Die moet niet enkel worden aangebracht op de voertuigen van de DAV zelf, wat in de praktijk meestal al het geval is, maar ook op de busstroken.

Meer mensen helpen

“Door de busstroken ook open te stellen voor de wagens van de DAV, verliezen die veel minder tijd in de file”, duidt Schryvers, “De tijd die ze daardoor besparen kan benut worden om meer mensen met een mobiliteitsvraag te helpen.” Schryvers vraagt de minister dan ook dat de signalisatie op de busstroken op korte termijn wordt geplaatst. “Mobiel zijn is essentieel om kansen te creëren op vlak van opleiding, tewerkstelling en ontspanning. Mobiliteit maakt zo onlosmakelijk deel uit van inclusie. De DAV doen daarin onmisbaar werk. Denk maar aan verplaatsingen naar het ziekenhuis, maar evengoed een familiebezoek of de verplaatsing voor een hobby nemen zij op zich. Ik ben heel tevreden dat na jarenlang aandringen deze diensten eindelijk gebruik zullen kunnen maken van de busstroken. Nu moet er zo snel mogelijk werk gemaakt worden van het aanbrengen van de signalisatie”, besluit Schryvers.

Nieuws

Cd&v wil rouwverlof bij zwangerschapsverlies uitbreiden voor alle werknemers

Ouders die een kindje verliezen hebben vandaag recht op tien dagen rouwverlof na minstens 24 weken zwangerschap. Vóór die 24 weken worden werknemers verondersteld de dag na het zwangerschapsverlies terug op de werkvloer te staan. “Zwangerschapsverlies, ook vóór die 24 weken, gaat vaak gepaard met zowel fysieke als mentale pijn. We kunnen toch niet verwachten dat wie dit doormaakt de volgende dag zomaar de knop omdraait en verder werkt?”, stellen cd&v-politica’s Katrien Schryvers en Nathalie Muylle. Zij willen het rouwverlof bij zwangerschapsverlies daarom uitbreiden.

Dit najaar kan proefproject resomatie van start gaan

Dit najaar zal er in Vlaanderen een proefproject rond resomatie kunnen starten. Dat heeft Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits (cd&v) in het Vlaams parlement geantwoord op een vraag van Katrien Schryvers (cd&v). Bij resomatie wordt het lichaam van een overleden persoon via een specifiek proces “verwaterd” in plaats van gecremeerd zoals bij crematie. Resomatie wordt ook water-crematie of alkalische hydrolyse genoemd.

Cd&v wil meer pleegouders overtuigen

Sinds 2014 stijgt het aantal kinderen en jongeren dat opvang krijgt in een pleeggezin stelselmatig. Dat heeft alles te maken met het decreet pleegzorg dat toen in werking trad, een initiatief van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v). Toch blijven de noden hoog. Zo wachtten er in  2023  nog steeds 1.189 kinderen op een pleeggezin.  “Dat meer kinderen een plek vinden in pleegzorg juich ik toe, elk kind verdient een warme thuis om in op te groeien”, duidt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die de info opvroeg. “Maar elk kind op de wachtlijst is er één te veel. We moeten alle drempels wegnemen en initiatieven nemen om potentiële pleegouders te overtuigen.” Schryvers wil daarom kandidaat-pleegouders helpen bij het vinden van kinderopvang en ze wil kandidaat-adoptieouders de weg wijzen naar pleegzorg.