Aantal oproepen bij chatbox rond kindermishandeling en kindermisbruik gestegen tot 90 per maand

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

In 2022 zag Nupraatikerover.be, de chatbox gericht op kinderen en jongeren die slachtoffer zijn of vragen hebben over seksueel misbruik en kindermishandeling, een stijging van 16 procent in het aantal gevoerde gesprekken tegenover 2021, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg bij Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits. De chatbox wint aan bekendheid en jongeren durven blijkbaar meer in gesprek gaan. Dat is positief. Anderzijds baart het feit dat veel jongeren zich wenden tot de chatbox zorgen over het aantal jongeren dat slachtoffer is van misbruik of mishandeling. De meest gemelde problematiek blijft seksueel misbruik en de meerderheid van de chatters blijven meisjes.

In 2022 bestond Nupraatikerover.be tien jaar. Aanvankelijk was de chatbox vooral gericht op kinderen en jongeren die slachtoffer waren of vragen hadden over seksueel misbruik, maar in 2016 werd het doelthema verbreed naar alle vormen van kindermishandeling. De werking is ingebed bij het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling. “Zo is een nabije opvolging en verdere hulpverlening mogelijk,” zegt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers.

Het aantal chatgesprekken bij Nupraatikerover.be stijgt jaar na jaar. Terwijl het in 2015 nog ging over 187 gesprekken op een heel jaar, werd er in 2019 al 601 keer gechat. Tijdens het coronajaar 2020 kende het aantal oproepen een grote toename, tot 914 gesprekken op een jaar. Hoewel de coronacrisis voorbij is, blijft het aantal oproepers en gesprekken stijgen. “Ongetwijfeld heeft dat ook te maken met een betere bereikbaarheid. Sinds 2021 ontvangt Nupraatikerover.be immers extra middelen. Daardoor konden de openingsuren worden uitgebreid”, aldus Schryvers.

Zo is de chat van maandag tot en met donderdag ‘s avonds open van 19u tot 22u, met twee beantwoorders die de chatbox bemannen. Daarnaast is de chat op woensdag- en vrijdagnamiddag open. Er wordt ook voortdurend geïnvesteerd in samenwerking met andere (online) diensten en de bekendmaking van de chat via verschillende kanalen.

90 gesprekken per maand

In 2022 steeg het aantal gesprekken met 16,4 % tegenover 2021, namelijk. van 923 tot 1074. Dat zijn er gemiddeld 90 per maand of drie per dag. In totaal beantwoordde nupraatikerover.be 747 oproepers. 688 van hen kwamen effectief naar de chat, met de andere 59 was er enkel contact via mail, zo vernam Schryvers in antwoord op haar parlementaire vraag aan minister voor Welzijn Hilde Crevits.

Meisjes tussen 12 en 17 jaar

De meerderheid van de oproepen was afkomstig van meisjes (81%). 14% van de oproepen kwam van jongens. De meeste oproepers waren tussen 12 en 14 jaar (33%) en tussen 15 en 17 jaar (32%). Een achtste (12%) was 18 tot 20 jaar en 10% was ouder dan 24 jaar. 3% van de oproepers was tussen 9 en 11 jaar (3%) en 5% tussen 21 en 24 jaar. Dit is een gelijke trend met voorgaande jaren.

Seksueel misbruik blijft, zoals in de voorgaande jaren, de grootste categorie van gemelde problematieken (41%). Respectievelijk 15% en 16% van de oproepen ging over emotionele mishandeling en verwaarlozing, en over lichamelijk mishandeling en verwaarlozing. Procentueel is er wel een stijging merkbaar rond seksueel misbruik als gemelde problematiek. Dit kan gelinkt worden aan de inkanteling van de chat na seksueel geweld naar 1712 en Nupraatikerover.be, zo vernam Schryvers.

20% van de oproepen werd ondergebracht onder de categorie ‘andere/onduidelijk’. “In zulke gevallen ging het over vragen over verliefdheid of seksualiteit”, zegt Schryvers. “Deze oproepers krijgen een zorgzame doorverwijzing naar andere hulplijnen of informatieve websites.”

Gemiste oproepen

2.608 oproepers die in 2022 tijdens de openingsuren op de chatknop klikten, konden niet onmiddellijk een gesprek krijgen. Dat zijn er meer dan in 2020, een uitzonderlijk jaar omwille van de coronamaatregelen. “Dat er meer chatgesprekken worden gevoerd en meer jongeren zich aanmelden, toont aan dat de chatbox meer bevraagd wordt en meer gekend is bij het doelpubliek. Er werd dan ook geïnvesteerd in campagnes op sociale media, onder meer met behulp van influencers, en in een hogere vindbaarheid van de website op basis van zoektermen”, zegt Schryvers. “Spijtig genoeg brengt deze grotere bekendheid en het hogere aantal oproepers ook mee dat er meer gemiste oproepen waren.”

Overgaan tot interventie en hulpverlening

“Het is hoe dan ook een goede zaak dat jongeren hulp zoeken naar aanleiding van geweld en misbruik waar zij mee in contact komen”, zegt Schryvers, “Niet alleen vinden zij bij Nupraatikerover een luisterend oor, indien nodig kan er ook worden overgegaan tot interventie en hulpverlening, zoals het contacteren van reeds lopende hulpverlening, een doorverwijzing naar het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling uit hun regio, het organiseren van crisishulp...”

“Er is de afgelopen jaren al flink geïnvesteerd in de hulplijnen, maar gelet op het succes ervan vraag ik de minister het aantal oproepers goed te blijven monitoren, zodat naar de toekomst toe de capaciteit verder kan worden verhoogd en de openingsuren kunnen worden uitgebreid indien dit noodzakelijk blijkt. Want als jongeren de stap over de drempel durven zetten om te spreken over seksueel misbruik of mishandeling, moeten we ervoor zorgen dat ze zo goed mogelijk worden geholpen.”

Nieuws

Cd&v wil meer pleegouders overtuigen

Sinds 2014 stijgt het aantal kinderen en jongeren dat opvang krijgt in een pleeggezin stelselmatig. Dat heeft alles te maken met het decreet pleegzorg dat toen in werking trad, een initiatief van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v). Toch blijven de noden hoog. Zo wachtten er in  2023  nog steeds 1.189 kinderen op een pleeggezin.  “Dat meer kinderen een plek vinden in pleegzorg juich ik toe, elk kind verdient een warme thuis om in op te groeien”, duidt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die de info opvroeg. “Maar elk kind op de wachtlijst is er één te veel. We moeten alle drempels wegnemen en initiatieven nemen om potentiële pleegouders te overtuigen.” Schryvers wil daarom kandidaat-pleegouders helpen bij het vinden van kinderopvang en ze wil kandidaat-adoptieouders de weg wijzen naar pleegzorg.

 

Chatbox Nupraatikerover.be overschrijdt het cijfer van 100 gesprekken per maand

In 2023 tekende de chatbox Nupraatikerover.be voor het eerst gemiddeld meer dan 100 chatgesprekken per maand op. Opvallend is het zeer hoge aantal oproepers dat op de chatknop drukte wanneer er geen oproepers beschikbaar waren, en die dus niet konden worden geholpen. Dat waren er in 2023 maar liefst 5941, meer dan dubbel zoveel als in 2022, toen er ook al een record aantal gemiste oproepen werden opgetekend, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) verkreeg in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Welzijn Caroline Gennez (Vooruit). “De chatbox wint aan bekendheid en jongeren durven blijkbaar meer in gesprek gaan. Dat is positief”, aldus Schryvers, “Anderzijds baart het feit dat veel jongeren zich wenden tot de chatbox zorgen over het aantal jongeren dat slachtoffer is van misbruik of mishandeling. Daarnaast is het aantal oproepers dat geen gesprek kon krijgen, veel te hoog. Er moet dan ook nog meer ingezet worden op de bereikbaarheid van de hulplijn.”

De 24 chauffeurs van Handicar Zoersel verzorgde in 2023 maar liefst 8298 ritten

Handicar Zoersel draait goed en dat is een goede zaak voor mensen die omwille van een mobiliteitsbeperking geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. Vorig jaar reden de 24 vrijwillige chauffeurs in totaal 123.129 om deze mensen van hun huis naar een hobby, familiebijeenkomst, dokter… te brengen. Zoersels schepen voor sociale zaken Katrien Schryvers, die als Vlaams parlementslid ook de commissie Welzijn opvolgt, is tevreden.