Vlaams minister Hilde Crevits verbiedt crematoria om aluminium aszakjes te gebruiken

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits (cd&v) wil niet dat crematoria aluminium aszakjes gebruiken voor het vervoer van as van een overledene van het crematorium naar het funerarium of de begraafplaats.  Dat heeft ze in het Vlaams parlement geantwoord op een vraag van Katrien Schryvers (cd&v). In Vlaanderen werd in 2023 78% van de overledenen gecremeerd.

5 van de 12 Vlaamse crematoria maken momenteel gebruik van aluminium aszakjes: Oostende, Kortrijk, Holsbeek, Zemst en Hasselt. Dat bleek uit een bevraging door het Agentschap Binnenlands Bestuur in opdracht van de minister. Crematoria geven aan voor zo’n urnezakjes te kiezen in plaats van een asurn omdat die gemakkelijker te stockeren zijn en ze door de soepelheid gemakkelijker kunnen worden overgebracht in een sierurne. Eenmaal de as bij de begrafenisondernemer komt, wordt ze namelijk in zo’n sierurne geplaatst. Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die het thema begraafplaatsen en lijkbezorging al jarenlang opvolgt, kaartte de problematiek aan in een vraag aan minister Crevits.

“Uitgangspunt voor regelgeving met betrekking tot lijkbezorging moet altijd respect voor de overledene en de nabestaanden zijn en behandeling van het stoffelijk overschot met de nodige waardigheid”, aldus het parlementslid, “Assen om gemakkelijkheidsredenen deponeren en vervoeren in een aluminium zakje voldoen daar niet aan.”

Uit navraag bij Funebra, de Koninklijke Federatie van de Belgische Uitvaartsector, blijkt dat de sector zelf verveeld zit met deze werkwijze aangezien de as meestal wordt vervoerd door de begrafenisondernemer en het vervoer van crematie-as deel uitmaakt van de afscheidsplechtigheid. Daarbij hoort een waardige asurn.

In de Vlaamse regelgeving staat expliciet dat crematoria voor gratis asurnen moeten zorgen die hermetisch gesloten moeten kunnen worden en waarop de naam en voornaam van de overledene, de datum van overlijden, de naam van de gemeente waar het crematorium gelegen is en het volgnummer van de crematie staan. Er wordt wel niet precies gedefinieerd wat je onder het begrip asurn moet verstaan. Funebra pleit op dat vlak voor meer uniforme vereisten voor asurnen omdat er zich nu wel wat praktische problemen voordoen met de verschillende soorten asurnen die door de crematoria ter beschikking worden gesteld. Minister Crevits is bereid om op die vraag in te gaan en om een aantal minimale uniforme regels uit te werken.

“Voor mij is er een verschil tussen een asurne en een aszakje. Het gebruik van dergelijke aszakjes is voor mij niet verzoenbaar met hoe we als samenleving respectvol en waardig willen omgaan met onze overledenen en hun nabestaanden. De crematie-as moet volgens de regelgeving in een hermetisch afsluitbaar asurn geplaats worden”, zegt de minister. “Ik zal deze week een brief sturen aan alle 12 Vlaamse crematoria met de mededeling dat gebruik van aszakjes van welke aard dan ook verboden is en blijft. Ik vraag de betrokken crematoria ook om binnen 30 dagen schriftelijk te bevestigen dat ze de regelgeving toepassen en het gebruik van die zakjes hebben stopgezet. Tegelijk zal ik de burgemeesters van de 12 gemeenten met een crematorium vragen om hierop toe te zien.”

Schryvers reageert tevreden: “Ik ben tevreden dat minister Crevits kordaat reageerde en het gebruik van aluminium zakjes voor assen verbiedt. Je geliefde van wie de as wordt meegegeven in een aluminium zakje... Niet alles dat praktisch is, is ook wenselijk. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat de overledene met respect en waardigheid wordt behandeld, niet enkel tijdens de afscheidsviering, een groetmoment of een begraving, maar ook tijdens de behandeling in een crematorium en tijdens het vervoer.”

Nieuws

Drie maanden wachten om afspraak te krijgen bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen

Gemiddeld 97 dagen duurde het vorig jaar vooraleer een aanvrager een afspraak kreeg bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen. Dat is bijna een maand langer dan de gemiddelde wachttijd in 2023. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat moet toch korter kunnen”, vindt Schryvers, “Een gebrek aan mobiliteit betekent immers vaak ook een gebrek aan kansen, en dat moeten we zo veel mogelijk vermijden.”

Gendergelijke vertegenwoordiging is ook op lokaal niveau een absolute noodzaak

Vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in de Vlaamse gemeenteraden én schepencolleges. Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart vraagt Vrouw & Maatschappij, de vrouwenbeweging van cd&v, de Vlaamse regering om werk te maken van een strenger genderquotum in de schepencolleges, naar het voorbeeld van Wallonië. Daar geldt al sinds 2012 de regel dat minstens één derde van de leden van een verschillend geslacht moet zijn in het schepencollege. "Tijd dat Vlaanderen die stap ook zet," klinkt het bij V&M-voorzitter Lynn Callewaert.

 

Meer dan 1 op 4 trams in Antwerpen niet toegankelijk voor mensen met beperking

De Lijn heeft haar doelstelling met betrekking tot de toegankelijkheid van de tramvloot niet gehaald. Vooral Antwerpen is met 71,8% toegankelijke trams nog veraf van de doelstelling van 85% trams die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat betekent dat maar liefst 28% of meer dan een kwart van de trams die er in Antwerpen en omgeving rondrijden niet toegankelijk is”, aldus Schryvers, “Er is dus nog een lange weg te gaan om de eerdere doelstelling te behalen.” Schryvers roept op om hier toch zo snel mogelijk werk van te maken. “Toegankelijk openbaar vervoer is een belangrijk element voor inclusie van mensen met een beperking”, aldus het parlementslid.