Antwerpen meest verkeersonveilige provincie voor – vooral fietsende – schoolkinderen

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Vorig jaar gebeurden er in de provincie Antwerpen, tijdens de uren voorafgaand en navolgend op school, maar liefst 652 verkeersongevallen waarbij kinderen of jongeren tussen 6 en 18 jaar oud betrokken waren. Dat zijn er bijna 150 meer dan in 2021 en een triest record van de laatste zeven jaar, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg bij Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters. 594 kinderen raakten daarbij gewond en meer dan de helft (54,5%) van hen was onderweg met de fiets. “Vanuit overheden worden mensen aangemoedigd om zoveel mogelijk de fiets te gebruiken of te voet te gaan, maar dan moet dit wel veilig kunnen gebeuren. Dat het risico voor schoolkinderen om betrokken te geraken bij een ongeval in 2022 zo fel gestegen is, is verontrustend”, vindt Schryvers, “Het blijft echt belangrijk om vanuit Vlaanderen meer werk te maken van veilige fietspaden. Lokaal moet worden ingezet op veilige schoolroutes en sensibilisering van alle weggebruikers.”

Triest record

Vlaams parlementslid Katrien Schryvers vroeg cijfers op bij Vlaams minister van Mobiliteit Peeters over het aantal verkeersongevallen tijdens de uren voorafgaand of navolgend op school (maandag t.e.m. vrijdag tussen 7u en 9u, maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 15u en 18u en woensdag tussen 12u en 13u), waarbij 6- tot 18-jarigen betrokken waren.

Daaruit blijkt dat 2022 een recordjaar was in de provincie Antwerpen. “Andere jaren ligt dit aantal ongevallen rond de 500 en dat zijn er al 500 te veel”, aldus Schryvers, “Maar vorig jaar piekte het aantal ongevallen met schoolgaande kinderen en jongeren in onze provincie tot 652. Dat is toch wel schrikken. De risico’s om bij een ongeval betrokken te raken op weg naar of terug van school, zijn dus toegenomen in plaats van afgenomen.”

Jaar

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Totaal

512

502

518

500

384

505

652

 Hoewel er overal, behalve in Vlaams-Brabant, een stijging werd geregistreerd, is de verkeersveiligheid voor schoolgaande kinderen in de provincie Antwerpen beduidend slechter dan in de andere provincies. In 2022 werden per duizend 6- tot 18-jarige inwoners 2,33 ongevallen met leerplichtige kinderen voor of na school geregistreerd. Dat is meer dan in Oost- en West-Vlaanderen (respectievelijk 1,95 en 1,93 ongevallen per duizend kinderen), Limburg (1,74) en Vlaams-Brabant (1,09), zo bleek nog uit de cijfers die Schryvers verkreeg.

Ook meer gewonden, vooral fietsers

Meer ongevallen, dat betekent helaas ook meer gewonden. Terwijl er in de provincie Antwerpen in 2021 462 kinderen en jongeren in het verkeer gewond raakten tijdens de uren voorafgaand of navolgend aan de school, ging het in 2022 om maar liefst 594 slachtoffers, waaronder 26 zwaargewonden. Gelukkig vielen er vorig jaar geen doden in onze provincie.  

Meer dan de helft van de 594 slachtoffers (324 kinderen of 54,5%) in de provincie Antwerpen verplaatste zich met de fiets. 67 kinderen en jongeren (11,3%) die te voet op weg waren raakten gewond, waarvan 5 ernstig. 130 slachtoffers (21,9) waren betrokken in een ongeval met een bromfiets.

“Elk kind dat betrokken raakt in een ongeval is er één te veel”, vindt Schryvers, “Verkeersveiligheid moet een absolute prioriteit zijn, en dit op alle beleidsniveaus. Zo moet Vlaanderen versneld werk maken meer veilige fietspaden. Weggebruikers moeten ook blijvend worden gesensibiliseerd om voorzichtig te zijn. Daarbij moeten we niet alleen kijken naar automobilisten, maar ook fietsers en bromfietsers. Alle weggebruikers moeten zich er ook heel bewust van zijn dat op sommige momenten van de dag veel meer jonge kinderen zich in het verkeer begeven. Het uittekenen van en informeren over veilige schoolroutes is ook absoluut een meerwaarde.”

Aanpak knelpunten

“Daarnaast is het de taak van de wegbeheerders om gevaarlijke punten onder handen te nemen om het risico op ongevallen zo klein mogelijk te maken”, zegt Schryvers nog.

Uit het antwoord op de parlementaire vragen van Schryvers blijkt dat van de 205 knelpunten op schoolroutes langs gewestwegen die in de provincie Antwerpen werden gesignaleerd, er intussen 65 werden uitgevoerd of in uitvoering zijn. Voor 66 knelpunten is de aanpassing in voorbereiding of al gepland. 12 knelpunten worden nog nader onderzocht. Daarnaast zijn er 17 knelpunten waar verdere actie on hold is gezet omdat er bijvoorbeeld geen akkoord is met derden, het initiatief van de gemeente moet komen of er een impact is van andere wegenwerken. De overige 45 knelpunten worden, na overleg met de lokale besturen, niet langer in overweging genomen om aan te passen.

“Ik wil hierbij een oproep doen om verder werk te maken van het oplossen van de gesignaleerde knelpunten. Maar ook kleine ingrepen kunnen al een groot verschil maken”, benadrukt het parlementslid, die ook schepen is in Zoersel, “Zo zijn gemachtigde opzichters die kinderen helpen oversteken van onschatbare waarde. Daarnaast kunnen extra aanduidingen voor oversteekplaatsen, snelheidsbeperking rondom scholen, propere en goed onderhouden fietspaden of het invoeren van school- en fietsstraten de verkeersveiligheid gevoelig verbeteren.”

Nieuws

Cd&v wil meer pleegouders overtuigen

Sinds 2014 stijgt het aantal kinderen en jongeren dat opvang krijgt in een pleeggezin stelselmatig. Dat heeft alles te maken met het decreet pleegzorg dat toen in werking trad, een initiatief van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v). Toch blijven de noden hoog. Zo wachtten er in  2023  nog steeds 1.189 kinderen op een pleeggezin.  “Dat meer kinderen een plek vinden in pleegzorg juich ik toe, elk kind verdient een warme thuis om in op te groeien”, duidt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die de info opvroeg. “Maar elk kind op de wachtlijst is er één te veel. We moeten alle drempels wegnemen en initiatieven nemen om potentiële pleegouders te overtuigen.” Schryvers wil daarom kandidaat-pleegouders helpen bij het vinden van kinderopvang en ze wil kandidaat-adoptieouders de weg wijzen naar pleegzorg.

 

Chatbox Nupraatikerover.be overschrijdt het cijfer van 100 gesprekken per maand

In 2023 tekende de chatbox Nupraatikerover.be voor het eerst gemiddeld meer dan 100 chatgesprekken per maand op. Opvallend is het zeer hoge aantal oproepers dat op de chatknop drukte wanneer er geen oproepers beschikbaar waren, en die dus niet konden worden geholpen. Dat waren er in 2023 maar liefst 5941, meer dan dubbel zoveel als in 2022, toen er ook al een record aantal gemiste oproepen werden opgetekend, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) verkreeg in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Welzijn Caroline Gennez (Vooruit). “De chatbox wint aan bekendheid en jongeren durven blijkbaar meer in gesprek gaan. Dat is positief”, aldus Schryvers, “Anderzijds baart het feit dat veel jongeren zich wenden tot de chatbox zorgen over het aantal jongeren dat slachtoffer is van misbruik of mishandeling. Daarnaast is het aantal oproepers dat geen gesprek kon krijgen, veel te hoog. Er moet dan ook nog meer ingezet worden op de bereikbaarheid van de hulplijn.”

De 24 chauffeurs van Handicar Zoersel verzorgde in 2023 maar liefst 8298 ritten

Handicar Zoersel draait goed en dat is een goede zaak voor mensen die omwille van een mobiliteitsbeperking geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. Vorig jaar reden de 24 vrijwillige chauffeurs in totaal 123.129 om deze mensen van hun huis naar een hobby, familiebijeenkomst, dokter… te brengen. Zoersels schepen voor sociale zaken Katrien Schryvers, die als Vlaams parlementslid ook de commissie Welzijn opvolgt, is tevreden.