Cd&v pleit voor een aanpassing van de wegcode, zodat ook drie- en vierwielers, rolstoelfietsen en riksja’s veilig en volwaardig hun plaats kunnen krijgen op het fietspad. “Momenteel worden deze fietsen gebannen naar de rijbaan. Mensen met een beperking riskeren hun leven tussen gemotoriseerde voertuigen omdat ze niet welkom zijn op het fietspad. Cd&v wil die ongelijkheid aanpakken”, zegt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers. Om dit mogelijk te maken stelt de partij voor om een proefproject te organiseren.
“Vandaag stelt de regelgeving dat driewielers en vierwielers alleen als fiets worden beschouwd als ze maximum één meter breed zijn”, legt Schryvers uit. “Maar veel aangepaste fietsen zoals riksja’s, duofietsen of rolstoelfietsen zijn noodgedwongen breder. Daardoor moeten ze wettelijk gezien op de rijbaan, tussen de auto’s, rijden. Dat is niet alleen onpraktisch, dat is ook ronduit gevaarlijk.”
Proefprojecten
Tussen eind 2022 en eind 2024 liep in Vlaanderen een proefproject voor fietsaanhangwagens. “Zo kunnen fietsaanhangwagens tot 1,20 meter breed legaal op het fietspad rijden”, verduidelijkt Schryvers. “Riksja’s en rolstoelfietsen vallen er jammer genoeg niet onder. Nochtans bestaat ook voor hen wel degelijk vraag naar aanpassing van de regelgeving, niet in het minst vanuit veiligheidsoverwegingen.”
Mobiel kunnen zijn bevorderlijk voor welzijn en inclusie
“We moeten de huidige ongelijkheid aanpakken”, stelt Schryvers, die al jaren strijdt -in het parlement en daarbuiten- voor betere mobiliteit voor mensen met een verminderde mobiliteit. “Deze aangepaste fietsen bieden mensen met een beperkte mobiliteit de kans om ook al fietsend te genieten van de buitenlucht en van mooie plekjes bij hen in de buurt”, vertelt Schryvers. “Steeds meer voorzieningen voor ouderen, mensen met een beperking en mensen met een psychische kwetsbaarheid investeren erin. Vaak komen er zo spontaan verhalen en herinneringen boven en gezellige babbeltjes met de vrijwilliger die hen vervoert of bij een stop onderweg. Op die manier vormen deze fietsen ook een middel tegen eenzaamheid. Het feit dat deze fietsen op de rijbaan moeten rijden, houdt heel wat mensen echter tegen”, klaagt het parlementslid aan. “Dat fietsen met een bredere aanhangwagen wel op het fietspad mogen, maar een even brede rolstoelfiets niet, dat kan je toch niet uitleggen? Bovendien is het verplicht rijden op de rijbaan geenszins veiliger.”
Aanpassing wegcode
Concreet vraagt Schryvers dat Vlaanderen een proefproject opzet, waarbij ook aangepaste fietsen tot een breedte van 1,20 meter gebruik kunnen maken van het fietspad. Na de evaluatie kan dan de wegcode worden aangepast. “Mensen met een beperking, ouderen of zorgbehoevenden verdienen evengoed veilig te kunnen fietsen. Met een sterke toename van het functionele fietsgebruik in Vlaanderen mogen mensen met een verminderde mobiliteit niet achterblijven, temeer omdat mobiel kunnen zijn meer kansen biedt tot inclusie”, besluit Katrien Schryvers.