Rolstoelfietsen verbannen naar de rijbaan is absurd én levensgevaarlijk

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Cd&v pleit voor een aanpassing van de wegcode, zodat ook drie- en vierwielers, rolstoelfietsen en riksja’s veilig en volwaardig hun plaats kunnen krijgen op het fietspad. “Momenteel worden deze fietsen gebannen naar de rijbaan. Mensen met een beperking riskeren hun leven tussen gemotoriseerde voertuigen omdat ze niet welkom zijn op het fietspad. Cd&v wil die ongelijkheid aanpakken”, zegt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers. Om dit mogelijk te maken stelt de partij voor om een proefproject te organiseren.

“Vandaag stelt de regelgeving dat driewielers en vierwielers alleen als fiets worden beschouwd als ze maximum één meter breed zijn”, legt Schryvers uit. “Maar veel aangepaste fietsen zoals riksja’s, duofietsen of rolstoelfietsen zijn noodgedwongen breder. Daardoor moeten ze wettelijk gezien op de rijbaan, tussen de auto’s, rijden. Dat is niet alleen onpraktisch, dat is ook ronduit gevaarlijk.”

Proefprojecten

Tussen eind 2022 en eind 2024 liep in Vlaanderen een proefproject voor fietsaanhangwagens. “Zo kunnen fietsaanhangwagens tot 1,20 meter breed legaal op het fietspad rijden”, verduidelijkt Schryvers.  “Riksja’s en rolstoelfietsen vallen er jammer genoeg niet onder. Nochtans bestaat ook voor hen wel degelijk vraag naar aanpassing van de regelgeving, niet in het minst vanuit veiligheidsoverwegingen.”

Mobiel kunnen zijn bevorderlijk voor welzijn en inclusie

“We moeten de huidige ongelijkheid aanpakken”, stelt Schryvers, die al jaren strijdt -in het parlement en daarbuiten- voor betere mobiliteit voor mensen met een verminderde mobiliteit. “Deze aangepaste fietsen bieden mensen met een beperkte mobiliteit de kans om ook al fietsend te genieten van de buitenlucht en van mooie plekjes bij hen in de buurt”, vertelt Schryvers. “Steeds meer voorzieningen voor ouderen, mensen met een beperking en mensen met een psychische kwetsbaarheid investeren erin. Vaak komen er zo spontaan verhalen en herinneringen boven en gezellige babbeltjes met de vrijwilliger die hen vervoert of bij een stop onderweg. Op die manier vormen deze fietsen ook een middel tegen eenzaamheid. Het feit dat deze fietsen op de rijbaan moeten rijden, houdt heel wat mensen echter tegen”, klaagt het parlementslid aan. “Dat fietsen met een bredere aanhangwagen wel op het fietspad mogen, maar een even brede rolstoelfiets niet, dat kan je toch niet uitleggen? Bovendien is het verplicht rijden op de rijbaan geenszins veiliger.”

Aanpassing wegcode

Concreet vraagt Schryvers dat Vlaanderen een proefproject opzet, waarbij ook aangepaste fietsen tot een breedte van 1,20 meter gebruik kunnen maken van het fietspad. Na de evaluatie kan dan de wegcode worden aangepast. “Mensen met een beperking, ouderen of zorgbehoevenden verdienen evengoed veilig te kunnen fietsen. Met een sterke toename van het functionele fietsgebruik in Vlaanderen mogen mensen met een verminderde mobiliteit niet achterblijven, temeer omdat mobiel kunnen zijn meer kansen biedt tot inclusie”, besluit Katrien Schryvers.

Nieuws

Kiezen voor een laatste rustplaats in de natuur zou voor elke Vlaming mogelijk moeten zijn

Sinds eind 2017 kunnen steden en gemeenten een stuk natuur, gelegen buiten de gewone begraafplaats, afbakenen als natuurbegraafplek. Die mogelijkheid kwam er op initiatief van Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers (cd&v). Vandaag, zo’n 8 jaar later, zegt slechts een vierde van de Vlaamse gemeenten zo’n natuurbegraafplek te hebben, in antwoord op een bevraging die Schryvers deed bij alle Vlaamse gemeenten. “Dat is te weinig. Bovendien blijkt het vaak eerder te gaan over een gedeelte van de begraafplaats dat natuurlijk werd aangelegd, in plaats van een echte plek in natuur- of bosgebied. De wens naar een laatste rustplaats in de natuur leeft bij vele mensen. Die keuze mag niet afhangen van de gemeente waar je woont, maar zou gewoonweg iedereen moeten kunnen hebben”, zegt Schryvers.

Voor jonge ouders maakt kraamzorg een wereld van verschil

In een nieuw voorstel pleit cd&v voor een uitbreiding van kraamzorg in Vlaanderen. Kraamzorg is een vorm van gezinszorg die gezinnen in de periode van een maand voor tot drie maanden na de geboorte van een kindje helpt bij de zorg voor de pasgeborene of bij huishoudelijke taken. ‘Meer, langer en betaalbaar’, zo wil cd&v, als dé gezinspartij van Vlaanderen, elk jong gezin meer kansen geven op een goede start. De partij wil kraamzorg mogelijk maken tot zes maanden na de geboorte, het aanbod over heel Vlaanderen versterken en kraamzorg betaalbaar maken voor alle gezinnen. Om dit te realiseren moet kraamzorg voor cd&v verankerd worden als een aparte zorgvorm “Kraamzorg is geen luxe, maar een investering in het welzijn van jonge gezinnen”, zeggen Vlaams parlementsleden Katrien Schryvers en Toon Vandeurzen.

cd&v trekt aan alarmbel over indexering lonen zorgpersoneel

Cd&v vraagt dringend duidelijkheid over de indexering van de lonen voor het zorgpersoneel werkzaam in Vlaamse zorginstellingen. Concreet vraagt de partij dat, zoals beloofd door de welzijnsminister, de uitbetaling van de loonindexering voor zorgpersoneel niet vertraagd wordt van de tweede naar de derde maand na overschrijding van de spilindex. “Hoewel al sinds april aan het Vlaams zorgpersoneel beloftes gedaan werden, blijkt dit nu in de begroting niet zo opgenomen”, zegt cd&v bezorgd.