Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Publicatiedatum

Tags

zoersel

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu gaf het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Kartel

In oktober 2023, een jaar voor de komende lokale verkiezingen, sloegen de Zoerselse afdelingen van cd&v en Vooruit de handen in mekaar om zo hun krachten te bundelen. Beide partijen vonden elkaar in hun missie om mensen samen te brengen en verbinding te creëren. “Die verbinding willen wij met het kartel ook uitdragen en uitstralen”, klonk het toen, “Burgers mogen van politici zelf ook verwachten dat ze zoeken naar samenwerking in plaats van vooral te belichten wat hen verdeelt.”

Eerste kandidaten

Nu de stembusslag voor de federale, Vlaamse en Europese verkiezingen achter de rug is, komen de campagnes voor de lokale verkiezingen in een nieuwe versnelling. Cd&v+Vooruit Zoersel doet dat door de eerste kandidaten voor te stellen.

Op 1 staat Katrien Schryvers, die vele Zoerselaars kennen als voormalig burgemeester en OCMW-voorzitter, en momenteel als schepen voor welzijn, wonen en participatie. Schryvers is ook al 15 jaar Vlaams parlementslid en op 9 juni ll. behaalde ze maar liefst 26.870 voorkeurstemmen als lijsttrekker van de Vlaamse cd&v-lijst. Meer dan 1500 Zoerselaars gaven haar daarbij ook hun vertrouwen.

De derde plaats bij cd&v+Vooruit is voor Els Opdenbergh. Els is 51 en verpleegkundige op de dienst hartchirurgie. Daarnaast fungeert ze als werknemersafgevaardigde. Naast haar professionele bezigheden, zet ze zich ook in als vrijwilliger voor de ouderraad en werkt ze actief aan het ondersteunen van mensen in armoede.

Plaats 15, de lijsttrekker van de tweede kolom, wordt ingenomen door Bert Somers (28). Bert is de zoon van voormalig schepen Marc Somers, en bij veel jongeren vooral bekend als jeugdcoördinator bij VOC Amigos. Beroepshalve is hij leerkracht Bijzonder Onderwijs in het Kristus Koninginstituut in Sint-Job.

Luc Kennis, huidig cd&v-schepen voor jeugd, senioren en landbouw en alom bekend in de gemeente, zal de lijst duwen. Luc was eerder ook al 15 jaar schepen voor openbare werken. De technische bagage die Luc heeft zijn zowel in zijn dagelijks werk bij Bethanië ggz als in zijn politiek werk een meerwaarde.

“Het is onze ambitie om op 13 oktober een heel sterke lijst aan de kiezer te kunnen voorleggen”, aldus cd&v-voorzitter Stany Wens, “Deze vier namen zijn daarvan alvast het bewijs. Katrien en Luc hebben bergen ervaring in de Zoerselse politiek en zetten zich al jaren in voor onze gemeente en voor al haar inwoners. Ook Els en Bert hebben heel wat politieke feeling en ook hun engagement is zonder meer een meerwaarde voor Zoersel. De komende periode zullen we stelselmatig al onze 27 kandidaten aan de Zoerselaar voorstellen.”

“Ik ben fier om opnieuw een ploeg van gedreven kandidaten te kunnen aanvoeren”, aldus lijsttrekker Katrien Schryvers, “Allemaal Zoerselaars die midden in de gemeenschap staan, en die maar wat graag vanuit hun maatschappelijk engagement een positieve bijdrage willen leveren voor onze inwoners, en dit samen, over partijgrenzen heen. Dit is waar wij voor staan: samenwerken. Voor Zoersel.”

Nieuws

Doorgeefschenking neemt ongekende vlucht - Positieve maatregel voor zowel gezinnen als voor de economie

De doorgeefschenking, waarbij iemand die erft binnen het jaar kosteloos kan doorschenken aan zijn of haar kinderen of kleinkinderen, is helemaal doorgebroken. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, wiens parlementair werk aan de basis lag van deze mogelijkheid, heeft opgevraagd. In 2024 schonken mensen die hadden geërfd bijna 374 miljoen euro kosteloos door aan hun kinderen of kleinkinderen. 2.212 personen werden op die manier begunstigd en vaak wisselden zo gronden, woningen of andere panden van eigenaar. “Sinds de invoering ervan in 2019 werd de doorgeefschenking nog nooit zo vaak toegepast als vorig jaar”, stelt Schryvers vast. Zij gaf bij de hervorming van de erfbelasting in 2018 zelf mee de aanzet om de erfenissprong op deze manier flexibeler te maken. “Wie erft kan zo de eigen kinderen, die vaak in een heel andere levensfase zitten (een huis kopen, jonge kinderen,…) een duwtje in de rug geven.”

Ook (half)broers en -zussen moeten elkaar kunnen vinden. - cd&v wil afstammingscentrum en DNA-databank uitbreiden.

“Het is onverantwoord en niet uit te leggen”, zegt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers naar aanleiding van de recente onthullingen dat via Belgische fertiliteitscentra minstens 52 kinderen verwekt zijn bij 37 verschillende vrouwen met sperma van een donor die een kankerverwekkend gen draagt. Volgens de wet mag een fertiliteitscentrum maar 6 vrouwen verder helpen met materiaal van eenzelfde donor. “En dit is mogelijk nog maar het puntje van de ijsberg”, zegt Schryvers. “Dit zorg voor ongerustheid bij heel wat donorkinderen en hun gezinnen.”

Meer dan dubbel zoveel bussen tussen Antwerpen en Turnhout geschrapt in 2024 dan in 2023

In 2024 werd 6,68 procent van het totaal aantal geplande busritten op de gewone lijn tussen Antwerpen en Turnhout (de voormalige lijn 410) niet gereden. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die ook burgemeester is van Zoersel, bekwam. Dat is aanzienlijk meer dan in 2023, toen het ging om 3,13 procent geschrapte ritten. Van lijn 417, de sneldienst Antwerpen-Turnhout over Zoersel reed maar liefst 7,32% van de bussen niet. In 2023 ging het op die verbinding over 2,45%. Het aandeel geschrapte bussen is daarmee meer dan verdubbeld op de gewone lijn Antwerpen-Turnhout en de sneldienst via Beerse. “Voor de sneldiensten over Zoersel en Wechelderzande ging dat aandeel zelfs maal drie”, aldus Schryvers, “Op deze manier is de dienstverlening echt onbetrouwbaar. Hoe kan je dan verwachten dat mensen kiezen voor het openbaar vervoer?”