Fietspad tussen Sint-Antonius en Westmalle: slakkengang gaat verder

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Van de 216 grondinnames die nodig zijn voor de aanleg van een nieuw fietspad tussen Sint-Antonius en Westmalle, waren er op 1 juni van dit jaar 100 waarvoor een akkoord met de eigenaars was bereikt. “Omgerekend  is dat 46 %. Daarmee is nog altijd niet de helft van de noodzakelijke verwervingen gebeurd. Veel te weinig om te mogen hopen op de snelle realisatie van een veilige fietsverbinding”, aldus Vlaams parlementslid Katrien Schryvers die het dossier nauw opvolgt via parlementaire vragen en ook schepen is in Zoersel. Zij sluit zich volmondig aan bij de vraag van de Fietsersbond, die hier vorige week nog actie voor voerde, om vaart te maken in dit dossier. “Onze fietsers verdienen beter”, zo klinkt het.

Op 3 september 2023 voerde de Fietsersbond samen met de gemeenten Zoersel en Malle nog actie om een snellere realisatie te vragen van het al jaren beloofde en geplande nieuwe fietspad langs de Antwerpsesteenweg (N12) tussen Sint-Antonius en Westmalle. Cijfers uit een recent antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die ook schepen is in Zoersel, bewijzen weerom dat het aantal grondinnemingen slechts aan een slakkengangetje toeneemt. “Dat maakt het wel heel moeilijk te geloven dat het fietspad er op redelijke termijn kan komen”, zegt Schryvers teleurgesteld.

Als Vlaams parlementslid volgt Katrien Schryvers het dossier al jaren van nabij op. “Er zijn heel wat mensen die dagelijks tussen de twee dorpen pendelen”, zo vertelt zij, “Denk maar aan de vele scholieren die in Malle schoollopen of Mallenaren die werkzaam zijn in één van de zorgvoorzieningen in Sint-Antonius. Zij zouden dit perfect met de fiets kunnen en zeker ook willen doen, maar het gevaarlijk fietspad langs de Antwerpsesteenweg schrikt begrijpelijkerwijs af. Zo’n gemarkeerde betonstrook aan de rand van de rijweg, want meer is het huidige  ‘fietspad’ niet, is allerminst comfortabel of veilig. Onze fietsers verdienen echt wel beter.”

Geen indicatie over mogelijke start van de werken

Het ontwerpdossier en de onteigeningsplannen voor de aanleg van een nieuw fietspad liggen al heel wat jaren klaar, maar op de effectieve realisatie blijft het wachten, wachten, wachten. Vooraleer de werken kunnen starten, moeten er immers 216 grondinnames gebeuren, veelal van voortuinstroken van woningen langs de N12. Die doelstelling is nog lang niet bereikt.

Uit de info die Schryvers bekwam in antwoord op parlementaire vragen aan Vlaams minister voor mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters blijkt dat er op 1 juni van dit jaar in totaal voor 100 innemingen een akkoord was bereikt. Voor 95 daarvan was er ook een akte verleden. Ter vergelijking: op 1 juni 2022 waren er in totaal 91 akkoorden, waarvan voor 76 al een akte was verleden. “Op een jaar tijd zijn er dus welgeteld 9 bijkomende akkoorden gesloten. Aan dit tempo moeten we nog jaren wachten tot er sprake kan zijn van een nieuw en veilig fietspad”, aldus Schryvers. “Op mijn parlementaire vraag antwoordt de minister zelfs expliciet dat omwille van de grote hoeveelheid innemingen die nog gerealiseerd moeten worden, het op dit moment niet mogelijk is om een indicatie te geven over de planning of de start van de werken.”

Oplopende kosten

In totaal betaalde Vlaanderen voor al deze gronddinnames al 3.481.900 euro aan vergoedingen, zo vernam Schryvers nog, en moet er voor de akkoorden waarvoor nog geen akte werd verleden nog 51.000 euro betaald worden. Voor 2023 werd 1.000.000 euro uitgetrokken, maar tussen januari en juni 2023 werd daarvan nog maar 310.650 euro besteed.

“Zo lang het dossier voor het vervolg niet met de nodige spoed wordt benaderd, zijn dat allemaal middelen die niet renderen. Mensen zijn zeker bereid om vaker de fiets te nemen dan de wagen, maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat dit veilig kan”, aldus Schryvers, die haar oproep herhaalt om een tandje bij te steken in dit dossier, “Bovendien dreigt door de trage gang van de verwervingen het kostenplaatje voor de effectieve aanleg veel hoger uit te vallen dan wat initieel werd geraamd. De raming dateert van januari 2015 en bedroeg op dat moment 3.393.424, 55 euro. Dit moet tegen de effectieve aanleg natuurlijk geactualiseerd  worden. Dat het dan zal gaan om een verhoging lijdt geen twijfel.”

Nieuws

De 24 chauffeurs van Handicar Zoersel verzorgde in 2023 maar liefst 8298 ritten

Handicar Zoersel draait goed en dat is een goede zaak voor mensen die omwille van een mobiliteitsbeperking geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. Vorig jaar reden de 24 vrijwillige chauffeurs in totaal 123.129 om deze mensen van hun huis naar een hobby, familiebijeenkomst, dokter… te brengen. Zoersels schepen voor sociale zaken Katrien Schryvers, die als Vlaams parlementslid ook de commissie Welzijn opvolgt, is tevreden.

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu gaf het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Bijna 4000 doorgeefschenkingen sedert invoering

Sinds 1 september 2018 schonken al 3857 erfgenamen het geheel of een deel van wat ze zelf in rechte lijn erfden, door aan hun kinderen of kleinkinderen. Zo werd al aan 7330 begunstigden een totaal vermogen van 1,159 miljard doorgeschonken. Meestal gaat het daarbij om onroerende goederen. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op parlementaire vragen. “De doorgeefschenking is duidelijk een schot in de roos”, aldus Schryvers, die bij de hervorming van de erfbelasting in 2018 zelf mee de aanzet gaf om de erfenissprong op deze manier flexibeler te maken.