Elke dag 7 nieuwe enkelbanden in de provincie Antwerpen

Publicatiedatum

Tags

justitie

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

In 2023 kregen 6.767 mensen een enkelband, dat zijn er heel wat meer dan in 2022 toen 5.174 nieuwe personen onder elektronisch toezicht werden geplaatst. Meer dan een derde van de in 2023 aangesloten enkelbanden (37,5%) werd aangegespt in de provincie Antwerpen. Met 2537 nieuwe mandaten in totaal, werden in onze provincie vorig jaar gemiddeld zeven enkelbanden per dag aangesloten. “Wie een misdrijf pleegt moet gestraft worden. Die straffen moeten ook effectief worden uitgevoerd, dat gaat over de geloofwaardigheid van justitie. De enkelband speelt hierbij een cruciale rol”, duidt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v), die de cijfers opvroeg.

Elektronisch toezicht

Een rechter kan elektronisch toezicht opleggen aan een verdachte die in voorlopige hechtenis is geplaatst of aan iemand die veroordeeld is voor een misdrijf. In dat laatste geval kan het elektronisch toezicht de uitgesproken straf zijn, maar het kan ook de vervanging zijn van een gevangenisstraf. Personen die onder elektronisch toezicht staan, moeten zich houden aan een bepaald uurrooster en mogen hun huis slechts verlaten onder strikte voorwaarden, bijvoorbeeld om te gaan werken. Wie die voorwaarden schendt, kan alsnog in de gevangenis belanden.

Vooral in de provincie Antwerpen

Uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers aan minister Demir blijkt dat het aantal justitiabelen met een enkelband in stijgende lijn gaat. Terwijl op 1 januari 2019 1039 mensen een enkelband van de afdeling Vlaams Centrum Elektronisch Toezicht (VCET) droegen, was dat op 1 december 2023 opgelopen tot 1779.

Vorig jaar kregen in totaal 6.767 justitiabelen een enkelband aangegespt, zo vernam Schryvers. Er zijn evenwel grote verschillen tussen de provincies op te merken. Meer dan een derde van de enkelbanden (37,5%) werd immers toebedeeld aan een persoon in de provincie Antwerpen. “In onze provincie werden in 2023 2537 enkelbanden aangesloten, dat is maar liefst 7 per dag.”, aldus Schryvers. Dat is een groot verschil met de andere provincies. Zo werd 23,3% van de in 2023 aangesloten enkelbanden geregistreerd in Oost-Vlaanderen, 13,9% in Limburg, 13,8% in West-Vlaanderen, 8,4% in Vlaams-Brabant en 3,1% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Vorig jaar mochten ook 7.967 justitiabelen hun enkelband weer inleveren. Dat aantal ligt hoger dan het aantal aansluitingen in 2023, aangezien er ook langer lopende dossiers werden afgesloten. Ook hier lag met 2968 beëindigde situaties van elektronisch toezicht (37,3%) het zwaartepunt in de provincie Antwerpen.

“Vandaag zitten de gevangenissen overvol, maar dit mag in geen geval betekenen dat straffen niet effectief uitgevoerd worden. Wie een misdrijf pleegt moet gestraft worden. Dat gaat over de geloofwaardigheid van justitie en over een rechtvaardige samenleving. De enkelband speelt hierbij een cruciale rol”, besluit Schryvers.

Nieuws

Drie maanden wachten om afspraak te krijgen bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen

Gemiddeld 97 dagen duurde het vorig jaar vooraleer een aanvrager een afspraak kreeg bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen. Dat is bijna een maand langer dan de gemiddelde wachttijd in 2023. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat moet toch korter kunnen”, vindt Schryvers, “Een gebrek aan mobiliteit betekent immers vaak ook een gebrek aan kansen, en dat moeten we zo veel mogelijk vermijden.”

Gendergelijke vertegenwoordiging is ook op lokaal niveau een absolute noodzaak

Vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in de Vlaamse gemeenteraden én schepencolleges. Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart vraagt Vrouw & Maatschappij, de vrouwenbeweging van cd&v, de Vlaamse regering om werk te maken van een strenger genderquotum in de schepencolleges, naar het voorbeeld van Wallonië. Daar geldt al sinds 2012 de regel dat minstens één derde van de leden van een verschillend geslacht moet zijn in het schepencollege. "Tijd dat Vlaanderen die stap ook zet," klinkt het bij V&M-voorzitter Lynn Callewaert.

 

Meer dan 1 op 4 trams in Antwerpen niet toegankelijk voor mensen met beperking

De Lijn heeft haar doelstelling met betrekking tot de toegankelijkheid van de tramvloot niet gehaald. Vooral Antwerpen is met 71,8% toegankelijke trams nog veraf van de doelstelling van 85% trams die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat betekent dat maar liefst 28% of meer dan een kwart van de trams die er in Antwerpen en omgeving rondrijden niet toegankelijk is”, aldus Schryvers, “Er is dus nog een lange weg te gaan om de eerdere doelstelling te behalen.” Schryvers roept op om hier toch zo snel mogelijk werk van te maken. “Toegankelijk openbaar vervoer is een belangrijk element voor inclusie van mensen met een beperking”, aldus het parlementslid.