De 24 chauffeurs van Handicar Zoersel verzorgde in 2023 maar liefst 8298 ritten

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Handicar Zoersel draait goed en dat is een goede zaak voor mensen die omwille van een mobiliteitsbeperking geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. Vorig jaar reden de 24 vrijwillige chauffeurs in totaal 123.129 om deze mensen van hun huis naar een hobby, familiebijeenkomst, dokter… te brengen. Zoersels schepen voor sociale zaken Katrien Schryvers, die als Vlaams parlementslid ook de commissie Welzijn opvolgt, is tevreden.

Handicar Zoersel verzorgt het vervoer voor mensen die minder mobiel zijn omwille van bijvoorbeeld een handicap, een ziekte of ouderdom en geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. De gebruiker reserveert een rit, waarop een vrijwilliger in een aangepast vervoersmiddel, zoals een busje waar een rolstoel makkelijk in en uit kan, op het gewenste tijdstip de reiziger aan de deur ophaalt en vervoert naar de gewenste locatie.

“En dat gebeurde vorig jaar maar liefst 8298 keer”, weet Katrien Schryvers, schepen van sociale zaken in Zoersel en Vlaams parlementslid, “Onze vrijwilligers verdienen daar toch echt wel een dikke pluim en een welgemeende dankjewel voor!”

Op die meer dan 8000 ritten reed Handicar in totaal 123.129 kilometer. Zo kon de vereniging 233 gebruikers verder helpen. Dat dat er maar liefst 61 meer zijn dan in 2022, heeft ongetwijfeld te maken met ook een toename aan het aantal vrijwilligers die zich inzetten bij Handicar Zoersel. In 2022 telde de ploeg 19 vrijwilligers en in 2023 al 24. “Onze wervingscampagne van twee jaar geleden heeft duidelijk vruchten afgeworpen! Versterking van de ploeg is natuurlijk nog altijd welkom”, zegt Schryvers, “Hoe meer chauffeurs, hoe meer mensen meer mobiel kunnen worden. En dat is enorm belangrijk, want mobiel zijn is essentieel om kansen te benutten op vlak van opleiding, tewerkstelling en ontspanning. Mobiliteit maakt zo onlosmakelijk deel uit van inclusie en de medewerkers en vrijwilligers van Handicar Zoersel doen daarin onmisbaar werk.”

Busstrook

Tot voor kort mochten de wagens van de diensten voor aangepast vervoer (DAV), zoals Handicar Zoersel, geen gebruik maken van bijzonder overrijdbare beddings of busstroken, terwijl dit wel kon voor taxi’s en voertuigen van het openbaar vervoer of voor schoolvervoer. “Al sinds 2015 pleit ik er in het Vlaams Parlement voor om de regelgeving aan te passen. De dienstverlening van de DAV is immers te vergelijken met die van een taxi, of te catalogeren als alternatief openbaar vervoer”, aldus Katrien Schryvers.

Recent kwam er dan toch een doorbraak. “Op een parlementaire vraag kreeg ik het antwoord dat via een recent Koninklijk Besluit het gebruik van de busstroken door de DAV mogelijk werd, op voorwaarde dat bijkomende signalisatie is geplaatst. Zo zie je maar dat je als parlementslid soms volharding moet tonen, maar dat het echt wel kan lonen”, zegt Schryvers.

De signalisatie moet niet enkel worden aangebracht op de voertuigen van de DAV zelf, wat in de praktijk meestal al het geval is, maar ook op de busstroken. Schryvers dringt er nu op aan dat Vlaanderen zo snel mogelijk werk van maakt van de nodige borden aan gewestwegen. “Het is de taak van Vlaanderen om de dienstverlening voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer evenwaardig te maken aan het reguliere bus- en tramvervoer”, aldus Schryvers.

Nieuws

8.000 gezinnen moesten vorig jaar hun schooltoeslag terugbetalen

Vorig schooljaar moesten de gezinnen van meer dan 8.000 leerlingen de schooltoeslag terugbetalen, omdat de leerling in kwestie te vaak onwettig afwezig was geweest van school. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. Volgens Schryvers is het belangrijk om die leerlingen goed op te volgen: “Het terugvorderen van de schooltoeslag moet altijd samengaan met opvolging via een traject: waarom is die leerling zo vaak afwezig? Is er in dat gezin iets aan de hand? Vandaag varen we blind: we weten niet hoeveel trajecten werden opgestart en welke impact de terugvordering heeft op die gezinnen. Vooraleer we daarop zicht hebben is een verstrenging niet wenselijk.”

"Elk slachtoffer moet geholpen kunnen worden." - Op 5 jaar tijd dubbel zoveel dossiers bij diensten slachtofferonthaal.

Met in totaal 12.082 nieuwe dossiers hadden de Vlaamse diensten slachtofferonthaal (DSO) het in 2024 dubbel zo druk dan in 2019, dat blijkt uit info die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) opvroeg. Tegenover 2023 was er vorig jaar een stijging van 8,77 procent. De stijging komt er onder meer doordat de diensten slachtofferonthaal in veel meer zaken automatisch gevat worden, maar ook doordat het bewustzijn rond het belang van de opvang van slachtoffers is vergroot. “Elk slachtoffer moet goed en op een redelijke termijn geholpen kunnen worden. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we de toegenomen aantal dossiers ook aankunnen, anders worden slachtoffers een tweede keer slachtoffer”, zegt Schryvers.

Opstart Veilige Huizen doet ook tijdelijk huisverbod toenemen

In 2024 ontvingen de Vlaamse justitiehuizen in totaal 727 dossiers tijdelijk huisverbod, dat is een stijging van 9,8% tegenover 2023, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. Sinds 2020 steeg het aantal tijdelijke huisverboden met maar liefst 335%. Vooral daar waar recent Veilige Huizen zijn opgestart, is er het voorbije jaar nog een stijging van het aantal opgelegde tijdelijke huisverboden merkbaar. “Het is een goede zaak dat de maatregel steeds meer ingang krijgt”, vindt het parlementslid, “Vooral de afstemming met de Veilige Huizen lijkt belangrijk, zeker omdat er dan een alomvattende begeleiding kan worden gegeven.”