De 24 chauffeurs van Handicar Zoersel verzorgde in 2023 maar liefst 8298 ritten

Publicatiedatum

Auteur

Katrien Schryvers

Deel dit artikel

Handicar Zoersel draait goed en dat is een goede zaak voor mensen die omwille van een mobiliteitsbeperking geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. Vorig jaar reden de 24 vrijwillige chauffeurs in totaal 123.129 om deze mensen van hun huis naar een hobby, familiebijeenkomst, dokter… te brengen. Zoersels schepen voor sociale zaken Katrien Schryvers, die als Vlaams parlementslid ook de commissie Welzijn opvolgt, is tevreden.

Handicar Zoersel verzorgt het vervoer voor mensen die minder mobiel zijn omwille van bijvoorbeeld een handicap, een ziekte of ouderdom en geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer. De gebruiker reserveert een rit, waarop een vrijwilliger in een aangepast vervoersmiddel, zoals een busje waar een rolstoel makkelijk in en uit kan, op het gewenste tijdstip de reiziger aan de deur ophaalt en vervoert naar de gewenste locatie.

“En dat gebeurde vorig jaar maar liefst 8298 keer”, weet Katrien Schryvers, schepen van sociale zaken in Zoersel en Vlaams parlementslid, “Onze vrijwilligers verdienen daar toch echt wel een dikke pluim en een welgemeende dankjewel voor!”

Op die meer dan 8000 ritten reed Handicar in totaal 123.129 kilometer. Zo kon de vereniging 233 gebruikers verder helpen. Dat dat er maar liefst 61 meer zijn dan in 2022, heeft ongetwijfeld te maken met ook een toename aan het aantal vrijwilligers die zich inzetten bij Handicar Zoersel. In 2022 telde de ploeg 19 vrijwilligers en in 2023 al 24. “Onze wervingscampagne van twee jaar geleden heeft duidelijk vruchten afgeworpen! Versterking van de ploeg is natuurlijk nog altijd welkom”, zegt Schryvers, “Hoe meer chauffeurs, hoe meer mensen meer mobiel kunnen worden. En dat is enorm belangrijk, want mobiel zijn is essentieel om kansen te benutten op vlak van opleiding, tewerkstelling en ontspanning. Mobiliteit maakt zo onlosmakelijk deel uit van inclusie en de medewerkers en vrijwilligers van Handicar Zoersel doen daarin onmisbaar werk.”

Busstrook

Tot voor kort mochten de wagens van de diensten voor aangepast vervoer (DAV), zoals Handicar Zoersel, geen gebruik maken van bijzonder overrijdbare beddings of busstroken, terwijl dit wel kon voor taxi’s en voertuigen van het openbaar vervoer of voor schoolvervoer. “Al sinds 2015 pleit ik er in het Vlaams Parlement voor om de regelgeving aan te passen. De dienstverlening van de DAV is immers te vergelijken met die van een taxi, of te catalogeren als alternatief openbaar vervoer”, aldus Katrien Schryvers.

Recent kwam er dan toch een doorbraak. “Op een parlementaire vraag kreeg ik het antwoord dat via een recent Koninklijk Besluit het gebruik van de busstroken door de DAV mogelijk werd, op voorwaarde dat bijkomende signalisatie is geplaatst. Zo zie je maar dat je als parlementslid soms volharding moet tonen, maar dat het echt wel kan lonen”, zegt Schryvers.

De signalisatie moet niet enkel worden aangebracht op de voertuigen van de DAV zelf, wat in de praktijk meestal al het geval is, maar ook op de busstroken. Schryvers dringt er nu op aan dat Vlaanderen zo snel mogelijk werk van maakt van de nodige borden aan gewestwegen. “Het is de taak van Vlaanderen om de dienstverlening voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het geregeld openbaar vervoer evenwaardig te maken aan het reguliere bus- en tramvervoer”, aldus Schryvers.

Nieuws

Cd&v wil meer pleegouders overtuigen

Sinds 2014 stijgt het aantal kinderen en jongeren dat opvang krijgt in een pleeggezin stelselmatig. Dat heeft alles te maken met het decreet pleegzorg dat toen in werking trad, een initiatief van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v). Toch blijven de noden hoog. Zo wachtten er in  2023  nog steeds 1.189 kinderen op een pleeggezin.  “Dat meer kinderen een plek vinden in pleegzorg juich ik toe, elk kind verdient een warme thuis om in op te groeien”, duidt Vlaams parlementslid Katrien Schryvers, die de info opvroeg. “Maar elk kind op de wachtlijst is er één te veel. We moeten alle drempels wegnemen en initiatieven nemen om potentiële pleegouders te overtuigen.” Schryvers wil daarom kandidaat-pleegouders helpen bij het vinden van kinderopvang en ze wil kandidaat-adoptieouders de weg wijzen naar pleegzorg.

 

Chatbox Nupraatikerover.be overschrijdt het cijfer van 100 gesprekken per maand

In 2023 tekende de chatbox Nupraatikerover.be voor het eerst gemiddeld meer dan 100 chatgesprekken per maand op. Opvallend is het zeer hoge aantal oproepers dat op de chatknop drukte wanneer er geen oproepers beschikbaar waren, en die dus niet konden worden geholpen. Dat waren er in 2023 maar liefst 5941, meer dan dubbel zoveel als in 2022, toen er ook al een record aantal gemiste oproepen werden opgetekend, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) verkreeg in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Welzijn Caroline Gennez (Vooruit). “De chatbox wint aan bekendheid en jongeren durven blijkbaar meer in gesprek gaan. Dat is positief”, aldus Schryvers, “Anderzijds baart het feit dat veel jongeren zich wenden tot de chatbox zorgen over het aantal jongeren dat slachtoffer is van misbruik of mishandeling. Daarnaast is het aantal oproepers dat geen gesprek kon krijgen, veel te hoog. Er moet dan ook nog meer ingezet worden op de bereikbaarheid van de hulplijn.”

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu gaf het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.