De hulplijn Stop it Now!, voor mensen met pedofiele gevoelens, werd sinds de opstart in mei 2017 al bijna 1400 keer buiten de openingsuren gebeld, terwijl 155 mensen een bezettoon te  horen kregen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers recent opvroeg bij Vlaams minister voor Welzijn Wouter Beke. In de nasleep van de commotie die ontstond over de nieuwe campagne van Child Focus omtrent seksueel misbruik van minderjarigen, pleit Schryvers dan ook voor een uitbreiding van de openingsuren van de hulplijn.

Eerder deze week lanceerde Child Focus een ophefmakende campagne omtrent seksueel misbruik van minderjarigen. Naast mensen bewust maken van de problematiek beoogt de campagne potentiële daders te wijzen op de strafbaarheid en schadelijkheid van hun gedrag en hen hulp te doen zoeken. Die hulp kunnen ze onder meer vinden bij Stop it Now! In mei 2017 lanceerde de Vlaamse overheid deze hulplijn als preventief luik en als aanvulling op het bestaande therapeutische aanbod voor seksuele daders. Het concept, bestaande uit een hulplijn en een website, heeft reeds internationaal zijn meerwaarde bewezen.

Sinds de opstart werd de hulplijn 966 keer gecontacteerd. 492 personen namen contact op per e-mail, 27 personen via chat en 447 personen per telefoon.

 

2017 (sinds 19 mei)

2018

2019 (tot oktober)

Totaal

Telefoon

125

242

80

447

E-mail

190

205

97

492

Chat

 

 

27

27

Totaal

315

447

204

966

Website

 

 

 

46.367

 

“Tegenover dat laatste staan echter drie keer zoveel, nl. 1394, gemiste oproepen wegens contacten buiten de openingsuren, terwijl 155 personen de hulplijn niet konden bereiken wegens bezet,” weet Katrien Schryvers, die hierover een parlementaire vraag stelde aan minister Beke. ”Dat wil echter niet zeggen dat er zoveel mensen niet werden geholpen,” nuanceert Schryvers, “Zo waren in de eerste negen maanden van 2019 187 gemiste oproepen van de 316 uniek, wat 59 procent is van het aantal gemiste contacten. Bovendien krijgt wie belt buiten de openingsuren een bandje te horen met de uren waarop de hulplijn wel bereikbaar is. Het kan goed zijn dat bellers nadien dus terugbellen. Toch wijzen de cijfers op het belang van de hulplijn en de nood aan een betere bereikbaarheid.”

Telefonisch is de hulplijn bereikbaar op dinsdag van 15u tot 19u, woensdag van 9u30 tot 12u30 en vrijdag van 12u tot 15u. Vanaf juni van dit jaar kan men ook contact zoeken via chat op dinsdag van 15u tot 19u. Buiten de openingsuren komen de meeste oproepen binnen op maandagmiddag, woensdagnamiddag en donderdagnamiddag.

Het vaakst (56%) zoeken potentiële daders contact, mensen die bezorgd zijn over hun eigen seksuele gevoelens of gedrag ten aanzien van minderjarigen. 28% van de contacten betreffen vragen van personen die bezorgd zijn over iemand in de sociale omgeving, veelal (ex-)partners, familieleden of vrienden. Ook betrokken professionals (8%) richten vragen tot Stop it Now! Daarnaast beantwoordt de hulplijn heel wat maatschappelijke en informatieve vragen (9%) en draagt zo bij tot ‘correcte en maatschappelijke beeldvorming’. 7% van de oproepen krijgt het label ‘andere vragen’. Hierbij gaat het voornamelijk over mensen die onmiddellijk het contact verbreken nadat ze iemand aan de lijn krijgen, wat erop kan wijzen dat deze personen een drempel niet durven overgaan.

In totaal verwees Stop it Now! 101 personen door naar gespecialiseerde behandelcentra en de reguliere zorg voor een langdurig behandeltraject. Daarvan zijn zeker 66 personen effectief aan een behandeltraject gestart.

“Deze gegevens bewijzen hoe belangrijk zo’n hulplijn is voor verschillende betrokkenen,” aldus Schryvers, “Dat mensen die bezorgd zijn over hun gevoelens gehoord en geholpen kunnen worden, voorkomt ongetwijfeld heel wat leed. De cijfers bewijzen dat het belangrijk is dat Stop it Now! blijvend inzet op communicatie en bekendmaking, want pieken in het aantal oproepen hangen vaak samen met wat er in de media gebeurt rond het onderwerp. Daarnaast vraag ik dat de minister samen met de organisatoren van Stop it Now! bekijkt hoe de uren van bereikbaarheid kunnen worden uitgebreid. Het gaat over een delicate problematiek waarin mensen de moed moeten vinden om de hulplijn te contacteren. Als ze dan geen gehoor krijgen, moeten ze die drempel een volgende keer weer overwinnen,”, zo besluit Schryvers.

Bekijk  hier het verslag van ATV.

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.