Het voorbije jaar registreerde de website www.watwat.be, waar kinderen en jongeren informatie en doorverwijzingen kunnen vinden over al hun vragen, meer dan 1 miljoen unieke bezoekers. Dat is meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers in 2019, zo vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag aan Vlaams minister van Jeugd, Benjamin Dalle (CD&V). De coronacrisis had niet enkel impact op het aantal bezoekers, maar bepaalde ook sterk de thema’s waarnaar werd gezocht.

29-01-2021

WAT WAT is een platform van meer dan 70 organisaties die jongeren willen informeren en toeleiden naar advies of hulp. Denk aan Awel, Sensoa, het JAC (jongerenadviescentrum), de CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding), Zelfmoord1813 en Stop it Now, maar bijvoorbeeld ook VDAB. Door de krachten te bundelen onder één merknaam is de website van WAT WAT hét online referentiepunt voor jongeren met vragen. Het platform wordt gecoördineerd door de Ambrassade en dit in opdracht van de Vlaamse overheid.

Meer dan dubbel aantal bezoekers in 2020

In 2019 registreerde WAT WAT 441.855 unieke bezoekers of gemiddeld ongeveer 38.000 per maand. In 2020 steeg het aantal bezoekers spectaculair tot meer dan een verdubbeling, zo blijkt uit een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers. Op 8 december waren in totaal al 1.053.311 bezoekers genoteerd. “Het aantal bezoekers lag al tijdens de eerste twee maanden van het jaar duidelijk hoger, maar vanaf het begin van de coronacrisis in maart is het verschil met 2019 zeer groot,” aldus Schryvers.

Tabel: Aantal unieke bezoekers van www.watwat.be per maand

 

2019

2020

Januari

30 105

50 033

Februari

33 100

46 964

Maart

35 427

82 176

April

26 381

137 525

Mei

58 781

110 480

Juni

40 141

81 054

Juli

25 171

81 635

Augustus

29 163

99 113

September

38 788

101 104

Oktober

43 009

141 611

November

59 410

139 186

December

39 537

35 550*

TOTAAL

459 013

1 106 431

* van 1 t.e.m. 8 december 2020

Corona en mentaal welzijn

De top tien van de meest gezochte topics via de zoekbalk in 2020 wordt aangevoerd door de term ‘corona’. Ook de zeven meest bezochte pagina’s hebben daarmee te maken. Meer specifiek zochten de jongeren die WAT WAT bezochten vooral naar mogelijkheden tot het hebben van sociale contacten. In de top drie van pagina’s: ‘met hoeveel mensen mag ik afspreken’, ‘mijn lief zien in tijdens van corona mag dat’, en ‘ik verveel mij, wat kan ik doen thuis’.

Daarnaast typten de bezoekers van de website vorig jaar veel onderwerpen in die te maken hebben met hun welzijn, zoals ‘donkere gedachten’, ‘problemen thuis’, ‘pesten’ en ‘psychische problemen’.

In 2019 was de top tien van de zoektermen gevarieerder. Toen waren onderwerpen rond seksualiteit het populairst, maar kwamen ook vaak zaken aan bod zoals ‘geld’ en ‘klimaat’ en hadden de drie meest bezochte pagina’s betrekking op studentenjobs, rijbewijs en verkiezingen.

Tabel: Top tien van de meest gezochte topics via de zoekbalk op www.watwat.be

2019

2020

Seks

Corona

Je lijf

Sexting

Eerste keer

Seks

Pesten

Donkere gedachten

Geld

Je lijf

Drugs

Problemen thuis

Klimaat

Pesten

Praten met je ouders

Psychische problemen

Examenstress

Studentenjob

#metoo

Eerste keer

De topics die in 2019 populair waren, werden in 2020 echter niet minder aangeklikt, wel zijn er topics bijgekomen die meteen populair waren, zoals ‘corona’ en ‘donkere gedachten’. Anderzijds werden bepaalde onderwerpen die al op de website stonden, zoals ‘psychische problemen’ en ‘problemen thuis’, meer aangeklikt in 2020. De globale activiteit op de website is alleszins duidelijk toegenomen.

“Niet alle kinderen en jongeren vinden in hun eigen omgeving een aanspreekpunt waar ze terechtkunnen met vragen. Het is dus zeer goed dat initiatieven zoals WAT WAT er zijn en steeds meer bekendheid verwerven,” aldus Schryvers, “De stijging van de cijfers heeft natuurlijk mee te maken met de coronacrisis en de maatregelen die ook zeer sterk doorwegen op de jonge generatie. Het voorbije jaar, en nog steeds, worden veel tieners en jonge twintigers voor extra uitdagingen en moeilijkheden gesteld, en worden ze geconfronteerd met bijkomende of uitvergrote problemen waar ze nu moeilijker afstand van kunnen nemen. Het is dan ook absoluut een goede zaak om te blijven inzetten op hulplijnen en digitale platformen die gemakkelijk bereikbaar zijn.”

    Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. In de cookies wordt informatie opgeslagen. 

    Het gebruik van cookies heeft allerhande doelstellingen. Sommige cookies worden gebruikt om de website en de daarop aanwezige informatie of diensten te kunnen verstrekken. Andere worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere zijn bedoeld om het gebruik van de website te analyseren of om jou gerichte reclame te sturen. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. 

    Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”.