Drie maanden wachten om afspraak te krijgen bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen

Publicatiedatum

Auteur

Gerlinde Hublin

Deel dit artikel

Gemiddeld 97 dagen duurde het vorig jaar vooraleer een aanvrager een afspraak kreeg bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen. Dat is bijna een maand langer dan de gemiddelde wachttijd in 2023. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat moet toch korter kunnen”, vindt Schryvers, “Een gebrek aan mobiliteit betekent immers vaak ook een gebrek aan kansen, en dat moeten we zo veel mogelijk vermijden.”

Mensen met verminderde functionele vaardigheden moeten voor het behalen of behouden van hun rijbewijs langs het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen (CARA). Binnen het CARA gaat een multidisciplinair team met een aantal praktische tests de rijgeschiktheid van de kandidaat na. Het kan gaan om mensen die al aan het begin van het traject een ‘rijbewijs verminderde functionele vaardigheden’ hebben, bijvoorbeeld door een aangeboren letsel, maar het kan ook zijn dat mensen die al een rijbewijs hebben een beperking krijgen (door bijvoorbeeld een ongeval of ziekte) of te maken krijgen met een medische aandoening (zoals hartaandoeningen, evenwichtsstoornissen, depressie…), waardoor het voor hen moeilijker of gevaarlijker wordt om achter het stuur te kruipen.

Het CARA levert na onderzoek een attest af dat stelt dat de kandidaat al dan niet geschikt is om te rijden. Die rijgeschiktheid staat dan mee op het rijbewijs van de betrokkene. Indien de (on)geschiktheid beperkt is in de tijd, zal na het verstrijken van die periode eventueel een nieuwe beoordeling gebeuren.

Wachttijd van 3 maanden

De wachttijd tot een eerste afspraak voor dossiers die in 2024 toekwamen bij het CARA bedroeg gemiddeld 97 dagen of ruim drie maanden. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. Dat is gemiddeld 28 dagen langer in 2023 en 34 dagen langer dan in 2022.

“Eenzelfde wachttijd (gemiddeld 100 dagen) was er ook in 2020, maar dat was een coronajaar”, vertel Schryvers, “Veel had toen te maken met de lockdownperiodes waarin afspraken verzet moesten worden. Corona ligt echter achter ons, maar toch liepen de wachttijden terug aanzienlijk op.” In maart en april van vorig jaar ging het zelfs om 120 en 116 dagen. De CARA-werkingen in de provincies Antwerpen en Limburg scoren, met een gemiddelde wachttijd van respectievelijk 105 en 110 dagen, over het hele jaar gezien het minst.

 

Maand

Antwerpen

Limburg

Oost-Vlaanderen

Vlaams-Brabant

West-Vlaanderen

Totaal

Jan

103

131

89

81

85

98

Feb

98

111

103

83

102

99

Mar

126

125

115

112

123

120

Apr

125

134

116

91

117

116

May

127

113

106

102

78

106

Jun

111

116

110

81

96

104

Jul

107

115

104

87

88

100

Aug

99

101

92

85

82

93

Sep

87

84

78

71

70

78

Oct

95

97

84

75

70

85

Nov

85

89

86

66

69

79

Dec

76

70

65

61

48

64

Totaal

105

110

97

84

88

97

 

“Drie tot soms zelfs vier maanden moeten wachten op een eerste afspraak of test blijft toch erg lang,” gaat Schryvers verder, “Al te dikwijls leidt een gebrek aan mobiliteit tot verlies van kansen op het vlak van tewerkstelling, opleiding en ontspanning. Het komt er dan ook op aan om in te zetten op een zo kort mogelijke termijn om de dossiers in verband met rijgeschiktheid te behandelen.”

afgewerkte dossiers

Het CARA werkte vorig jaar 5653 dossiers af, zo blijkt nog uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg in een parlementaire vraag. Dat zijn er 516 meer dan in 2024, toen het CARA 5137 rijgeschiktheidsbeslissingen nam.

Vorig jaar kregen 4691 kandidaten een rijgeschiktheidsattest, waarvan 529 voor onbepaalde duur en 4162 voor bepaalde duur. Het CARA beoordeelde ook 681 kandidaten ongeschikt om te rijden, dat is 12% van de gevalideerde Vlaamse dossiers.

“Het is enorm belangrijk om ook aandacht te hebben voor de mobiliteitsvragen voor deze laatste categorie van mensen, die ongeschikt worden bevonden om zelf te rijden”, aldus Schryvers, “Dit toont nogmaals de noodzaak van een toegankelijk openbaar vervoer en het Vlaanderendekkend aanbod van de diensten aangepast vervoer aan.”

 

 

 

Gesloten zonder gevolg

Ongeschikt

Geschikt

Totaal afgewerkte dossiers

 

Bepaalde duur

Onbepaalde duur

2022

132

653

3812

515

5112

2023

161

716

3755

505

5137

2024

281

681

4162

529

5653

Nieuws

8.000 gezinnen moesten vorig jaar hun schooltoeslag terugbetalen

Vorig schooljaar moesten de gezinnen van meer dan 8.000 leerlingen de schooltoeslag terugbetalen, omdat de leerling in kwestie te vaak onwettig afwezig was geweest van school. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. Volgens Schryvers is het belangrijk om die leerlingen goed op te volgen: “Het terugvorderen van de schooltoeslag moet altijd samengaan met opvolging via een traject: waarom is die leerling zo vaak afwezig? Is er in dat gezin iets aan de hand? Vandaag varen we blind: we weten niet hoeveel trajecten werden opgestart en welke impact de terugvordering heeft op die gezinnen. Vooraleer we daarop zicht hebben is een verstrenging niet wenselijk.”

"Elk slachtoffer moet geholpen kunnen worden." - Op 5 jaar tijd dubbel zoveel dossiers bij diensten slachtofferonthaal.

Met in totaal 12.082 nieuwe dossiers hadden de Vlaamse diensten slachtofferonthaal (DSO) het in 2024 dubbel zo druk dan in 2019, dat blijkt uit info die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers (cd&v) opvroeg. Tegenover 2023 was er vorig jaar een stijging van 8,77 procent. De stijging komt er onder meer doordat de diensten slachtofferonthaal in veel meer zaken automatisch gevat worden, maar ook doordat het bewustzijn rond het belang van de opvang van slachtoffers is vergroot. “Elk slachtoffer moet goed en op een redelijke termijn geholpen kunnen worden. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we de toegenomen aantal dossiers ook aankunnen, anders worden slachtoffers een tweede keer slachtoffer”, zegt Schryvers.

Opstart Veilige Huizen doet ook tijdelijk huisverbod toenemen

In 2024 ontvingen de Vlaamse justitiehuizen in totaal 727 dossiers tijdelijk huisverbod, dat is een stijging van 9,8% tegenover 2023, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg. Sinds 2020 steeg het aantal tijdelijke huisverboden met maar liefst 335%. Vooral daar waar recent Veilige Huizen zijn opgestart, is er het voorbije jaar nog een stijging van het aantal opgelegde tijdelijke huisverboden merkbaar. “Het is een goede zaak dat de maatregel steeds meer ingang krijgt”, vindt het parlementslid, “Vooral de afstemming met de Veilige Huizen lijkt belangrijk, zeker omdat er dan een alomvattende begeleiding kan worden gegeven.”