Gemiddeld 97 dagen duurde het vorig jaar vooraleer een aanvrager een afspraak kreeg bij het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen. Dat is bijna een maand langer dan de gemiddelde wachttijd in 2023. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. “Dat moet toch korter kunnen”, vindt Schryvers, “Een gebrek aan mobiliteit betekent immers vaak ook een gebrek aan kansen, en dat moeten we zo veel mogelijk vermijden.”
Mensen met verminderde functionele vaardigheden moeten voor het behalen of behouden van hun rijbewijs langs het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen (CARA). Binnen het CARA gaat een multidisciplinair team met een aantal praktische tests de rijgeschiktheid van de kandidaat na. Het kan gaan om mensen die al aan het begin van het traject een ‘rijbewijs verminderde functionele vaardigheden’ hebben, bijvoorbeeld door een aangeboren letsel, maar het kan ook zijn dat mensen die al een rijbewijs hebben een beperking krijgen (door bijvoorbeeld een ongeval of ziekte) of te maken krijgen met een medische aandoening (zoals hartaandoeningen, evenwichtsstoornissen, depressie…), waardoor het voor hen moeilijker of gevaarlijker wordt om achter het stuur te kruipen.
Het CARA levert na onderzoek een attest af dat stelt dat de kandidaat al dan niet geschikt is om te rijden. Die rijgeschiktheid staat dan mee op het rijbewijs van de betrokkene. Indien de (on)geschiktheid beperkt is in de tijd, zal na het verstrijken van die periode eventueel een nieuwe beoordeling gebeuren.
Wachttijd van 3 maanden
De wachttijd tot een eerste afspraak voor dossiers die in 2024 toekwamen bij het CARA bedroeg gemiddeld 97 dagen of ruim drie maanden. Dat vernam Vlaams parlementslid Katrien Schryvers in antwoord op een parlementaire vraag. Dat is gemiddeld 28 dagen langer in 2023 en 34 dagen langer dan in 2022.
“Eenzelfde wachttijd (gemiddeld 100 dagen) was er ook in 2020, maar dat was een coronajaar”, vertel Schryvers, “Veel had toen te maken met de lockdownperiodes waarin afspraken verzet moesten worden. Corona ligt echter achter ons, maar toch liepen de wachttijden terug aanzienlijk op.” In maart en april van vorig jaar ging het zelfs om 120 en 116 dagen. De CARA-werkingen in de provincies Antwerpen en Limburg scoren, met een gemiddelde wachttijd van respectievelijk 105 en 110 dagen, over het hele jaar gezien het minst.
Maand
|
Antwerpen
|
Limburg
|
Oost-Vlaanderen
|
Vlaams-Brabant
|
West-Vlaanderen
|
Totaal
|
Jan
|
103
|
131
|
89
|
81
|
85
|
98
|
Feb
|
98
|
111
|
103
|
83
|
102
|
99
|
Mar
|
126
|
125
|
115
|
112
|
123
|
120
|
Apr
|
125
|
134
|
116
|
91
|
117
|
116
|
May
|
127
|
113
|
106
|
102
|
78
|
106
|
Jun
|
111
|
116
|
110
|
81
|
96
|
104
|
Jul
|
107
|
115
|
104
|
87
|
88
|
100
|
Aug
|
99
|
101
|
92
|
85
|
82
|
93
|
Sep
|
87
|
84
|
78
|
71
|
70
|
78
|
Oct
|
95
|
97
|
84
|
75
|
70
|
85
|
Nov
|
85
|
89
|
86
|
66
|
69
|
79
|
Dec
|
76
|
70
|
65
|
61
|
48
|
64
|
Totaal
|
105
|
110
|
97
|
84
|
88
|
97
|
“Drie tot soms zelfs vier maanden moeten wachten op een eerste afspraak of test blijft toch erg lang,” gaat Schryvers verder, “Al te dikwijls leidt een gebrek aan mobiliteit tot verlies van kansen op het vlak van tewerkstelling, opleiding en ontspanning. Het komt er dan ook op aan om in te zetten op een zo kort mogelijke termijn om de dossiers in verband met rijgeschiktheid te behandelen.”
afgewerkte dossiers
Het CARA werkte vorig jaar 5653 dossiers af, zo blijkt nog uit cijfers die Vlaams parlementslid Katrien Schryvers opvroeg in een parlementaire vraag. Dat zijn er 516 meer dan in 2024, toen het CARA 5137 rijgeschiktheidsbeslissingen nam.
Vorig jaar kregen 4691 kandidaten een rijgeschiktheidsattest, waarvan 529 voor onbepaalde duur en 4162 voor bepaalde duur. Het CARA beoordeelde ook 681 kandidaten ongeschikt om te rijden, dat is 12% van de gevalideerde Vlaamse dossiers.
“Het is enorm belangrijk om ook aandacht te hebben voor de mobiliteitsvragen voor deze laatste categorie van mensen, die ongeschikt worden bevonden om zelf te rijden”, aldus Schryvers, “Dit toont nogmaals de noodzaak van een toegankelijk openbaar vervoer en het Vlaanderendekkend aanbod van de diensten aangepast vervoer aan.”
|
Gesloten zonder gevolg
|
Ongeschikt
|
Geschikt
|
Totaal afgewerkte dossiers
|
|
Bepaalde duur
|
Onbepaalde duur
|
2022
|
132
|
653
|
3812
|
515
|
5112
|
2023
|
161
|
716
|
3755
|
505
|
5137
|
2024
|
281
|
681
|
4162
|
529
|
5653
|